GNR Stirling 4-2-2 gőzmozdony

A GNR Stirling 4-2-2 gőzmozdony a 19. század végén lenyűgözte a világot eleganciájával és sebességével, a brit vasúttörténet egyik ikonikus csodájaként.

Történeti háttér és gyártás

A GNR Stirling 4-2-2 gőzmozdonyt Patrick Stirling, a Great Northern Railway (GNR) főmérnöke tervezte, és először 1870-ben gyártották. A mozdonyt azzal a céllal fejlesztették ki, hogy nagy sebességű utasszállító vonatokat tudjon vontatni az Egyesült Királyság vasúthálózatán. A Stirling 4-2-2 a GNR nevéhez köthető, amely egy jelentős brit vasúttársaság volt az 1800-as évek második felében és az 1900-as évek elején.

A mozdony sorozatgyártása során összesen 53 darab készült, amelyeket a GNR Doncaster-i gyára állított elő. A Stirling 4-2-2 mozdonyok a gyorsaságukról voltak híresek, különösen a London és Edinburgh közötti expresszjáratokon szolgáltak.

Technikai jellemzők

A GNR Stirling 4-2-2 egy gőzmozdony, amelynek hajtásrendszerét a gőz hajtja. A mozdony tengelyelrendezése 4-2-2, amelyet a következőképpen kell értelmezni: négy vezetőtengely, két hajtótengely és két kísérőtengely.

Teljesítmény: A mozdony hatékony, nagy sebességű utazásra lett tervezve.
Maximális sebesség: A nagy sebességű utasszállító feladatoknak megfelelően kialakított.
Méretek: A 4-2-2 mozdony jellegzetes hosszú kazánnal rendelkezik, amely különösen nagy gőznyomást biztosít.
Fékrendszer: A korabeli fékrendszereket használták, amelyek általában mechanikus vagy gőzvezérelt rendszerek voltak.
Egyéb felszereltség: A mozdonyokat a kor igényeinek megfelelően alakították ki, különösen a gyorsvonatok számára.

Szolgálati történelem

A Stirling 4-2-2 mozdonyok leginkább a Great Northern Railway vonalain működtek, ahol gyorsvonatokban használták őket. Kiemelkedő teljesítményt nyújtottak a London és Edinburgh közötti expresszjáratokon, amelyeken gyorsaságuk és megbízhatóságuk miatt nélkülözhetetlenek voltak. A mozdonyok az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején voltak a csúcson.

Az 1900-as évek elején kezdtek visszaszorulni, ahogy a technológiai fejlesztések újabb és hatékonyabb mozdonytípusokat vezettek be. A sorozat utolsó példányait az 1910-es években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ezidáig nem maradt fenn működőképes példány a Stirling 4-2-2 mozdonyok közül, azonban egyes komponensek és modellek múzeumokban megtekinthetők. A pontos helyszínek és kiállítási darabok változóak, gyakran modellvasúti kiállításokon találkozhatunk velük.

Érdekességek és kulturális hatás

A GNR Stirling 4-2-2 mozdonyok híresek voltak különleges sebességükről és elegáns megjelenésükről. A vasúti modellezés területén is népszerűek, számos méretarányos modell készült róluk. A vasúttörténet rajongói körében gyakran a „Stirling Single” néven emlegetik őket, ez a becenév az egyetlen hajtótengelyükre utal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Wikipedia: GNR Stirling 4-2-2

Képek

Források: Wikipédia, Google