Történeti háttér és gyártás
A NER 398 Class gőzmozdonyt 1870-ben fejlesztették ki. A mozdonyt a North Eastern Railway (NER) számára tervezték, amely abban az időben a brit vasúti közlekedés egyik fontos szereplője volt. A gőzmozdonyokat a vasúttársaság igényei szerint alakították ki, főként a középtávú személyszállítás és teherfuvarozás céljára. A gyártást a Gateshead Works nevű üzem végezte, amely az NER fő gyártóbázisa volt. Összesen 50 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A NER 398 Class gőzmozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy szabadon futó kerékpárja van. A gőzmozdonyokat nagy teljesítményű hajtásrendszerrel látták el, amely biztosította a szükséges erőt a különböző vonatok vontatásához. A maximális sebességük körülbelül 60 km/h volt, ami a kor vasúti színvonalának megfelelő. A mozdonyok hosszúsága és magassága lehetővé tette a keskenyebb alagutak és hidak alatti áthaladást, ami fontos volt a változatos brit vasúthálózaton.
Szolgálati történelem
A NER 398 Class gőzmozdonyokat főként az Egyesült Királyságban használta a North Eastern Railway. Elsősorban közép- és hosszú távú személyszállító vonatok élén szolgáltak, de teherfuvarozási célokra is alkalmazták őket. A mozdonyok megbízhatóságuknak köszönhetően hosszú ideig szolgálatban maradtak. Az 1930-as évek közepére azonban a modern dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan kiszorították őket a forgalomból, és az 1940-es évek végére a legtöbbet selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a NER 398 Class gőzmozdonyok közül egyetlen eredeti példány sem maradt fenn. A történelem során a legtöbb mozdonyt szétszerelték vagy selejtezték, és nem került múzeumi megőrzés alá.
Érdekességek és kulturális hatás
A NER 398 Class mozdonyok nem voltak különösen híresek a filmekben vagy irodalomban, de a vasúttörténeti körökben mégis tisztelet övezi őket. Modellvasúti változatokat néhány gyártó készített, hogy a rajongók otthon is megcsodálhassák ennek a történelmi mozdonytípusnak a részleteit. A korai brit vasúti fejlődés egyik jelképévé váltak, ami hozzájárult a vasúti közlekedés modernizálásához és elterjedéséhez.
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1870 |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Példányszám | 50 |