Történeti háttér és gyártás
Az LNER Gresley Classes A1 és A3 gőzmozdonyokat Sir Nigel Gresley tervezte a London and North Eastern Railway (LNER) számára. A mozdonyokat az 1920-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a gyors és távolsági személyszállítás igényeinek. Az első Class A1 mozdony, a Great Northern, 1922-ben készült el, és olyan sikeresnek bizonyult, hogy további egységek gyártása követte.
A mozdonyok gyártása 1922-től kezdődött, és az 1930-as évek végéig tartott, amikor az újítások és modernizációk eredményeképpen az A1 osztály mozdonyai átalakultak A3 osztállyá. Az LNER fő gyártási helyszínei az angliai Doncaster és Darlington műhelyei voltak. Az A1 és A3 mozdonyok összesen 79 példányban készültek.
Technikai jellemzők
A Gresley A1 és A3 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak, 4-6-2 tengelyelrendezéssel. A mozdonyok háromhengeresek voltak, ami különösen az A3 osztályban jelentett műszaki előnyt, mivel lehetővé tette a nagyobb teljesítmény elérését. A gőznyomás elérte a 220 psi-t (15,2 bar).
- Maximális sebesség: 100 mph (kb. 160 km/h)
- Teljesítmény: körülbelül 1800 lóerő
- Hossz: 70 láb 0 in (kb. 21,3 m)
A mozdonyok futóműve rugózott volt, ami javított a menetkényelem és stabilitás szempontjából. A tenderek 5000 gallon (kb. 22 730 liter) víz és 9 tonna szén szállítására voltak képesek.
Szolgálati történelem
Az LNER Gresley A1 és A3 mozdonyok elsősorban Angliában, a keleti fővonalon szolgáltak, ahol a gyors személyvonatok élén álltak. Az A1 mozdonyokat az évek során fokozatosan átalakították A3 osztállyá, hogy jobban megfeleljenek a növekvő szállítási igényeknek és a modern követelményeknek.
A mozdonyok kivonását az 1960-as években kezdték meg, a dízelmozdonyok térnyerése során. Az utolsó A3 mozdonyt 1966-ban selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A leghíresebb megőrzött példány az A3-as osztályú 4472 számú Flying Scotsman, amely aktívan részt vesz nosztalgiavonatokban és jelenleg is működőképes állapotban van. A Flying Scotsman a brit vasúti örökség egyik ikonikus darabja, és a National Railway Museum-ban, Yorkban található, ahol rendszeresen megtekinthető.
Érdekességek és kulturális hatás
Az A3-as osztályú Flying Scotsman hírhedt a sebességrekordjáról, amikor 1934-ben elérte a 100 mph (kb. 160 km/h) sebességet. Ez volt az első brit mozdony, amely elérte ezt a sebességet. A mozdony a modellvasút rajongók körében is népszerű, számos gyártó kínál méretarányos modelljeit.
A Flying Scotsman számos filmben és televíziós műsorban szerepelt, és a világ egyik legismertebb vasúti járműveként tartják számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Forrás: Wikipedia – LNER Gresley Classes A1 and A3
Képek
Források: Wikipédia, Google