Történeti háttér és gyártás
A Flying Scotsman, az LNER Class A3 4472 egy ikonikus brit gőzmozdony, amelyet 1923-ban gyártottak a Doncaster Works, a London and North Eastern Railway (LNER) megrendelésére. A mozdonysorozat tervezése Sir Nigel Gresley mérnök nevéhez fűződik, és az expressz utasszállító vonatok gyorsabb és hatékonyabb közlekedésére fejlesztették ki. Az elsődleges cél egy megbízható és gyors mozdony létrehozása volt, amely képes az Egyesült Királyság vasúti hálózatának csúcskategóriás szolgáltatásait biztosítani. A Flying Scotsman volt az első mozdony, amely hivatalosan elérte a 100 mérföld/órás (160 km/h) sebességet, példátlan teljesítményt nyújtva az akkori technológiával.
Technikai jellemzők
A Flying Scotsman egy gőzmozdony, amely 4-6-2-es tengelyelrendezéssel készült, amit „Pacific” típusú elrendezésként is ismert. A mozdony hajtásához gőzt használt, amelyet szén tüzelésével hoztak létre. Teljesítménye 2200 lóerőt ért el, és maximális sebessége elérte a 100 mérföld/órát (kb. 160 km/h). A mozdony hossza körülbelül 21 méter, és az LNER színekben, zöldre festve közlekedett. A Flying Scotsman erejét és mérhetetlen népszerűségét nagyban növelte a kiemelkedő kényelme és hatékonysága a hosszú távú utazások során.
Szolgálati történelem
A mozdony elsősorban az Egyesült Királyságban, az LNER hálózatán szolgált, ahol főként expressz utasszállító vonatokat vezetett, különösen London és Edinburgh között. A Flying Scotsman több mint négy évtizedig, egészen 1963-ig maradt forgalomban, amikor végül kivonták a rendszeres üzemeltetésből. Az évek során többször is átalakították és modernizálták, hogy megfeleljen a megváltozott igényeknek és technikai követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Flying Scotsman megőrzött és teljes mértékben helyreállított példányként fennmaradt, és a mai napig részt vesz különböző nosztalgiavonatokban. Jelenleg az Egyesült Királyságban található, és gyakran kiállítják a National Railway Museum Yorkban, ahol sok látogató tekinti meg. A mozdonyt rendszeresen karbantartják, és időnként üzemeltetik, hogy a rajongók és a történelem kedvelői élvezhessék teljes pompájában.
Érdekességek és kulturális hatás
A Flying Scotsman nemcsak technikai újításaival, hanem kulturális jelentőségével is kiemelkedő helyet foglal el. Az évek során számos filmben, könyvben és televíziós műsorban szerepelt, hozzájárulva a gőzmozdonyok romantikus megítéléséhez. A mozdony modellvasúti körökben is rendkívül népszerű, és számos méretarányos modell készült róla. A Flying Scotsman nagy jelentőséggel bír a vasútrajongók körében, és különleges figyelmet kap a történelmi vasúti rendezvényeken.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1923 |
Maximális sebesség | 100 mérföld/óra (160 km/h) |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Teljesítmény | 2200 lóerő |
Hossz | 21 m |
Hivatkozások
LNER Class A3 4472 Flying Scotsman – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google