LMS Fowler Class 3F gőzmozdony

Az LMS Fowler Class 3F gőzmozdony, ismertebb nevén „Jinty”, a brit vasúti történelem egyik meghatározó darabja, amit sokoldalúsága és megbízhatósága miatt kedveltek a vasutasok.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Fowler Class 3F gőzmozdonyt, amelyet közismertebb nevén „Jinty”-ként is ismerhetünk, a 20. század elején fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A mozdonyt Sir Henry Fowler tervezte, a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára. A jármű elsődleges feladata a tolatási és teherszállítási feladatok ellátása volt, amelyek a vasúttársaság mindennapi működésének szerves részét képezték.

A gyártás 1924-ben kezdődött, és egészen 1931-ig tartott. A gyártási időszak alatt összesen 422 darab LMS Fowler Class 3F mozdony készült el. A gyártás elsődlegesen a Derby és a Horwich Works gyáraiban zajlott. Az LMS volt a fő megrendelő, és a mozdonyokat a brit vasúti hálózat különböző részein alkalmazták.

Technikai jellemzők

Az LMS Fowler Class 3F egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet egy 0-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez a konfiguráció különösen alkalmassá tette őket a tolatási műveletekhez. A mozdonyok kazánnyomása 170 psi volt, ami megfelelő erőt biztosított a nehezebb teherszállítási feladatokhoz is.

A mozdonyok maximális sebessége általában nem haladta meg a 60 km/h-t, mivel főként tolatási célokra használták őket. A járművek hossza körülbelül 9,14 méter (30 láb), ami lehetővé tette a könnyű manőverezést a zsúfolt pályaudvarokon és raktárterületeken.

Szolgálati történelem

Az LMS Fowler Class 3F mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasúti hálózatán használták, különös tekintettel a Midland-övezet vasútvonalaira. A mozdonyok többnyire teherszállításban és állomási tolatásban jeleskedtek. A járművek megbízhatósága és egyszerűsége miatt hosszú ideig szolgálatban maradtak, és csak az 1960-as évek végén kezdték el őket nagy számban kivonni a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Fowler Class 3F mozdonyokból több példány is fennmaradt, és ma múzeumokban vagy nosztalgiavonatokként szolgálnak az Egyesült Királyságban. Több mozdonyt is sikerült megőrizni és helyreállítani, hogy a jövő generációi is megismerhessék ezt a klasszikus vasúti járművet.

Ezek a mozdonyok kiállításra kerültek a British Railways múzeumában és különböző vasúti örökségprogramok részeként gyakran részt vesznek nosztalgikus vasúti eseményeken is.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Fowler Class 3F mozdonyok, vagy ahogy sokan ismerik, a „Jinty”-k, népszerűek a vasútmodellezők körében is. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos verziókat, amelyek elérhetők a gyűjtők számára. Az egyszerű és robusztus kialakítás miatt a Jinty-k a vasúti irodalom és filmek kedvelt tárgyai is, ahol gyakran klasszikus brit vasúti jelenetekben szerepelnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-0
Kazánnyomás 170 psi
Maximális sebesség 60 km/h
Hossz 9,14 méter

Hivatkozások

LMS Fowler Class 3F Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google