Történeti háttér és gyártás
Az LMS Fowler Class 3F gőzmozdonyt, amelyet közismertebb nevén „Jinty”-ként is ismerhetünk, a 20. század elején fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A mozdonyt Sir Henry Fowler tervezte, a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára. A jármű elsődleges feladata a tolatási és teherszállítási feladatok ellátása volt, amelyek a vasúttársaság mindennapi működésének szerves részét képezték.
A gyártás 1924-ben kezdődött, és egészen 1931-ig tartott. A gyártási időszak alatt összesen 422 darab LMS Fowler Class 3F mozdony készült el. A gyártás elsődlegesen a Derby és a Horwich Works gyáraiban zajlott. Az LMS volt a fő megrendelő, és a mozdonyokat a brit vasúti hálózat különböző részein alkalmazták.
Technikai jellemzők
Az LMS Fowler Class 3F egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet egy 0-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez a konfiguráció különösen alkalmassá tette őket a tolatási műveletekhez. A mozdonyok kazánnyomása 170 psi volt, ami megfelelő erőt biztosított a nehezebb teherszállítási feladatokhoz is.
A mozdonyok maximális sebessége általában nem haladta meg a 60 km/h-t, mivel főként tolatási célokra használták őket. A járművek hossza körülbelül 9,14 méter (30 láb), ami lehetővé tette a könnyű manőverezést a zsúfolt pályaudvarokon és raktárterületeken.
Szolgálati történelem
Az LMS Fowler Class 3F mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasúti hálózatán használták, különös tekintettel a Midland-övezet vasútvonalaira. A mozdonyok többnyire teherszállításban és állomási tolatásban jeleskedtek. A járművek megbízhatósága és egyszerűsége miatt hosszú ideig szolgálatban maradtak, és csak az 1960-as évek végén kezdték el őket nagy számban kivonni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Fowler Class 3F mozdonyokból több példány is fennmaradt, és ma múzeumokban vagy nosztalgiavonatokként szolgálnak az Egyesült Királyságban. Több mozdonyt is sikerült megőrizni és helyreállítani, hogy a jövő generációi is megismerhessék ezt a klasszikus vasúti járművet.
Ezek a mozdonyok kiállításra kerültek a British Railways múzeumában és különböző vasúti örökségprogramok részeként gyakran részt vesznek nosztalgikus vasúti eseményeken is.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LMS Fowler Class 3F mozdonyok, vagy ahogy sokan ismerik, a „Jinty”-k, népszerűek a vasútmodellezők körében is. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos verziókat, amelyek elérhetők a gyűjtők számára. Az egyszerű és robusztus kialakítás miatt a Jinty-k a vasúti irodalom és filmek kedvelt tárgyai is, ahol gyakran klasszikus brit vasúti jelenetekben szerepelnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Kazánnyomás | 170 psi |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hossz | 9,14 méter |
Hivatkozások
LMS Fowler Class 3F Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google