Történeti háttér és gyártás
Az LNER Class U1 gőzmozdony az 1920-as évek közepén készült, a brit London and North Eastern Railway (LNER) megbízásából. Gyártását az 1925-ös évben fejezték be a Beyer, Peacock and Company-nál, amely egy híres brit vasútijármű-gyártó cég volt. Az U1-es típust a vasúti szállítmányozás fejlődése és a nagyobb teljesítményű mozdonyok iránti igény indokolta. A mozdonyt a Wath és a Sheffield közötti vonal emelkedőinek leküzdésére tervezték, amely kihívást jelentett a korabeli mozdonyok számára. Az LNER számára egyedülálló darabként épült meg, így csak egyetlen példány készült belőle.
Technikai jellemzők
Az LNER Class U1 egy gőzmozdony volt, amely Mallet elrendezésű, vagyis két különálló, de összekapcsolt hajtóművel rendelkezett. Az U1-eshez tartozó fő hajtóművek hatalmas teljesítményt biztosítottak, amely alkalmassá tette nehéz tehervonatok vontatására is. A mozdony 2-8-0+0-8-2 tengelyelrendezéssel bírt, ami szokatlan volt angol földön. Ez a kialakítás hozzájárult a mozdony kiváló vonóerejéhez. A maximális sebességről konkrét adat nem áll rendelkezésre, azonban a mozdonyt inkább lassú, de erős vontatásra tervezték.
Szolgálati történelem
Az LNER Class U1 gőzmozdony jelentős szolgálatot teljesített a brit vasútvonalakon, elsősorban teherfuvarozásra alkalmazták. Az U1-es főleg az említett Wath – Sheffield útvonalon közlekedett, ahol a meredek emelkedők miatt elengedhetetlen volt egy erőteljes mozdony jelenléte. Szolgálatának ideje alatt nemcsak kihasználtsága, hanem egyedi megjelenése és műszaki megoldásai miatt is nagy figyelmet kapott. Végül az 1950-es években vonták ki a forgalomból, mivel a modernizáció során új technológiák és más típusok vették át a feladatát.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LNER Class U1 gőzmozdonyból nem maradt fenn megőrzött példány, így ma már csak a történeti források és fényképek alapján ismerhetjük. Eredeti formájában egyik múzeumban sem tekinthető meg, és nosztalgiavonatokban sincs jelen.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LNER Class U1 nem lett annyira híres, mint más gőzmozdonyok, mégis különleges helyet foglalt el a vasúti történelemben egyedi műszaki megoldásai miatt. A modellvasúti rajongók körében is kevésbé elterjedt, mivel egyedi kialakítása és kisebb ismertsége miatt kevesebb gyártó készít róla méretarányos másolatokat. Mindazonáltal a vasúttörténeti gyűjtők és rajongók között mai napig érdeklődés övezi.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_U1
Képek
Források: Wikipédia, Google