Történeti háttér és gyártás
A GWR 6000 Class 6000 King George V gőzmozdony a Great Western Railway (GWR) társaság számára készült, elsősorban a nehéz expresszvonatok kiszolgálására. A mozdonyt 1927-ben gyártották, és a neves brit vasúti mérnök, Charles Collett tervei alapján a Swindon Művekben készült. A sorozatot különösen az angliai fővonalak igényei alapján fejlesztették ki, ahol nagyobb teljesítményre és sebességre volt szükség. Az összesen 30 darab 6000 Class mozdonyt 1927 és 1936 között építették, és azokat főként a GWR használta.
Technikai jellemzők
A King George V egy négyhengeres, csatlórudas gőzmozdony, amely a GWR 6000 osztályának első példánya. A mozdony hajtásrendszere gőzzel működik, teljesítménye miatt a kor egyik legnagyobb gőzmozdonyának számított. A tengelyelrendezése 4-6-0, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó és nulla futótengellyel rendelkezik. A mozdony maximális sebessége elérte a 110 km/h-t. Eredeti alapsúlya körülbelül 89 tonna volt, hossza pedig 21,5 méter. Az üzemanyagtárolásra 34 tonna szén és 18 ezer liter víz szolgált.
Szolgálati történelem
A King George V mozdony többszörösen is kiemelkedő szerepet töltött be a brit vasúti közlekedésben. Eleinte a Paddington-Bristol és a Paddington-Plymouth vonalakon közlekedett, ahol gyorsvonatok vontatását végezte. Szolgálati ideje alatt kétszer is felújításra került, az 1940-es és az 1950-es években. Végül a GWR szolgálatából az 1960-as években vonták ki, amikor a dízelmozdonyok átvették helyüket a brit vasutakon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A King George V megőrzése különösen fontosnak bizonyult, mivel ez volt az első GWR mozdony, amelyet megmentettek a selejtezéstől. Jelenleg a Didcot Railway Centre-ben található meg, ahol muzeális darabként tekinthető meg. Időnként nosztalgiajáratokon is részt vesz, és az angliai vasúttörténelem egyik ikonikus szereplőjének számít.
Érdekességek és kulturális hatás
A King George V mozdony számos érdekességgel rendelkezik. Például az 1927-es Wembley-i brit birodalmi kiállításon is részt vett, és itt kapott egy speciális amerikai ajándékot: egy arany jelvényt. A mozdony modellformában is elterjedt, különösen a Hornby Railways gyártásában, így a vasútmodellezők körében is népszerűvé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1927 |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hossz | 21,5 méter |
Üzemanyagtárolás | 34 tonna szén, 18 ezer liter víz |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_6000_Class_6000_King_George_V
Képek
Források: Wikipédia, Google