GWR 4575 Class 5542 gőzmozdony

A GWR 4575 Class 5542 gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik ikonikus alakja, amely a 20. század közepén szolgálta ki az utazókat, lenyűgöző mérnöki megoldásaival és időtálló dizájnjával.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4575 Class 5542 gőzmozdony az Egyesült Királyságban az 1928-as évben készült. A Great Western Railway (GWR) megrendelésére tervezték és gyártották, főként a személyszállítási igények kielégítésére. A 4575-ös osztály a korábbi 4500-as osztály fejlesztése volt, amelyet Charles Collett tervezett. A gyártást a Swindon Műhelyekben végezték. A típust főként a helyi és elővárosi forgalom számára fejlesztették ki, ahol a kompakt méret és a megfelelő teljesítmény kulcsfontosságú volt. Összesen 100 darab épült ebből az osztályból.

Technikai jellemzők

A GWR 4575 Class 5542 gőzmozdony egy sajátos kialakítású jármű, amely egy egyszerű hajtásrendszerrel és praktikus mérettel rendelkezik. A típus ismertetőjegye a 2-6-2T tengelyelrendezés, ami kiemelten alkalmas rövidebb távú közlekedésre. A mozdony maximális sebessége körülbelül 60 mérföld per óra (kb. 97 km/h). Hossza megközelíti a 10,6 métert, amely kompaktabb kialakítást biztosít a városi és elővárosi környezetekhez. A mozdony három pár hajtott kereke között a hajtás egy belső égésű kazán segítségével történik. Az utasok kényelmét szolgáló funkciók közé tartozik a különböző osztályok elérhetősége, bár konkrét utasszám-adatok nem állnak rendelkezésre.

Szolgálati történelem

A GWR 4575 Class 5542 mozdonyokat főként az Egyesült Királyság vasúthálózatán használták. Ezek a járművek kiemelten fontos szerepet játszottak a rövidebb, személyszállító vonatok üzemeltetésében, különösen a kisebb városok és elővárosok között. A mozdonyokat a British Railways is alkalmazta az 1948-as államosítást követően. A szolgálatban eltöltött évek során több alkalommal átalakításokon estek át, hogy megfeleljenek az aktuális technikai és biztonsági normáknak. A 4575-ös osztály mozdonyait végül a hatékonyabb dízel és elektromos típusok megjelenésével kezdték lecserélni, és a legtöbb példányt az 1960-as évek közepére kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ezen ikonikus gőzmozdonyok néhány példánya megmaradt a történelem számára. A 5542-es számú mozdony például fennmaradt, és nosztalgiautazások során még ma is működőképes formában látható. Ezeket a vonatokat gyakran különböző történelmi vasúti rendezvényeken is bemutatják. A megőrzött példányok nagy érdeklődést váltanak ki a vasúti hagyományok és technika iránt érdeklődők köreiben, különösen az Egyesült Királyságban.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 4575 Class 5542 gőzmozdony a vasúti rajongók körében számos különlegességgel rendelkezik. Az egyik legismertebb beceneve a „Prairie Tank”, ami a tengelyelrendezésére utal. Ezek a mozdonyok népszerűek a modellvasút készítők körében is, számos gyártó készített belőlük precíz, méretarányos modelleket. A mozdonyok a vasúti történelmünk fontos darabjai, és gyakran szerepelnek könyvekben és filmekben is, amelyek a brit vasúti örökséget elevenítik fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártás éve 1928
Tengelyelrendezés 2-6-2T
Maximális sebesség 97 km/h
Hossz 10,6 méter

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google