LNER Class W1 gőzmozdony

Az LNER Class W1 gőzmozdony, a maga egyedülálló „hengerlégtelen” kialakításával, technikai újításként emelkedett ki a húszas években, megváltoztatva az erőteljes globális vasúti közlekedés jövőjét.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class W1 gőzmozdony egy különleges brit gőzmozdony típus, amelyet 1929-ben gyártottak. A mozdony a London and North Eastern Railway (LNER) megrendelésére készült, és a híres Sir Nigel Gresley tervezte. Az LNER a nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok iránti igény miatt döntött úgy, hogy egy kísérleti mozdonyt épít, amely a hagyományos gőzmozdonyoknál hatékonyabb és erőteljesebb lehet. Az egyetlen megépített példány „Hush-Hush” néven vált ismertté a különleges gőzturbina rendszere miatt.

Technikai jellemzők

Az LNER Class W1 gőzmozdony innovatív technikai megoldásokat alkalmazott. A mozdony meghajtását egy gőzturbina biztosította, ami különlegessé tette a korszak hagyományos dugattyús gőzmozdonyaival szemben. A hajtásrendszer jelentős teljesítmény-növekedést biztosított, bár a mozdony teljesítménye idővel nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A gőzturbina rendszer a hangcsökkentett működésnek köszönhetően kapta a „Hush-Hush” becenevet. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-4 volt, ami egyedi a brit vasutaknál. Ez a kialakítás nagyobb stabilitást és sebességet tett lehetővé, miközben a mozdony végsebessége meghaladta a 110 km/h-t.

Szolgálati történelem

Az LNER Class W1 mozdony kezdetben nagy figyelmet kapott, azonban a gőzturbina rendszer nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket. A mozdonyt az LNER vonalain használták, főként kísérleti és gyorsvonati szolgálatban. Számos műszaki kihívás után a mozdonyt 1936-ban átalakították egy hagyományos dugattyús gőzmozdonnyá, ami stabilabb teljesítményt eredményezett. A mozdony végül 1959-ben került kivonásra, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan kezdték lecserélni dízel és elektromos mozdonyokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LNER Class W1 mozdony nem maradt fenn az utókor számára. Az átalakítás és a későbbi selejtezés után nem került múzeumba, így ma már csak a történelmi feljegyzések és fotók őrzik emlékét.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a W1 mozdonyból csak egyetlen példány készült, a „Hush-Hush” név és a gőzturbina technológia révén a vasúti rajongók körében máig ikonikus szereplő maradt. Modellvasúti gyártók gyakran készítenek modelleket ebből a mozdonyból, ami tovább erősíti a vasúti történelemben betöltött különleges szerepét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_W1

Képek

Források: Wikipédia, Google