Történeti háttér és gyártás
A GWR Iron Duke class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) megbízásából fejlesztették ki. Az 1840-es években szükség volt nagy teljesítményű, gyors mozdonyokra, hogy a vasútvonalakon az utasforgalmat hatékonyabban lehessen kiszolgálni. Az Iron Duke osztály fő tervezője Daniel Gooch volt, aki a GWR számára dolgozott.
A mozdonyokat a Swindon Works gyártotta 1847 és 1855 között, és összesen 29 darabot építettek. Ezek a mozdonyok az időszakukban kiemelkedő képességeikről voltak ismertek, különösen a sebesség terén.
Technikai jellemzők
Az Iron Duke class gőzmozdonyok a helyi és távolsági utasszállításban egyaránt szerepet kaptak. Ezek a mozdonyok gőzhajtásúak voltak, melyek a korabeli technikai színvonal csúcspontját képviselték.
A mozdonyok tengelyelrendezése 4-2-2 volt, amely kiváló stabilitást és sebességet biztosított. Az Iron Duke mozdony képes volt elérni a 110 km/h maximális sebességet, ami lenyűgözőnek számított a viktoriánus korszakban. A mozdonyok hossza körülbelül 15 méter volt, és a kialakításuk elegáns megjelenést biztosított számukra.
Szolgálati történelem
Az Iron Duke class mozdonyokat elsősorban a London és Bristol közötti vonalon használták, ahol gyors személyszállítást biztosítottak. Idővel ezek a mozdonyok az Anglián belüli fontosabb vasúti útvonalak egyik legmegbízhatóbb egységeivé váltak.
A GWR folyamatosan fejlesztette a mozdonyokat, hogy megfeleljenek a modern kor kihívásainak, de az 1870-es évekre a technikai fejlődés miatt ezek a mozdonyok fokozatosan kivonásra kerültek a forgalomból. A legtöbb Iron Duke mozdonyt az 1880-as évek végére selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti Iron Duke mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn eredeti állapotában. Azonban egy replika készült az 1985-ös nemzetközi vasúti fesztiválra, amelyet ma a Didcot Railway Centre-ben lehet megtekinteni. A replika bemutatja a mozdony tervezését és megjelenését, és emléket állít a viktoriánus korszak egyik ikonikus vasúti járművének.
Érdekességek és kulturális hatás
Az Iron Duke class a vasúttörténelem egyik legismertebb mozdonytípusa, melynek sebessége és teljesítménye inspirációt adott a későbbi gőzmozdonyok tervezéséhez. Ezek a mozdonyok a modellezők körében is népszerűek, számos modellvasúti kiadásuk készült, és gyakran szerepelnek vasúti történetekben, kiállításokon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-2-2 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Gyártási év | 1847–1855 |
Példányszám | 29 |
Gyártó | Swindon Works |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Iron_Duke_class
Képek
Források: Wikipédia, Google