LMS Stanier Class 8F gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 8F gőzmozdony a brit vasutak legendás szereplőjeként vált ismertté, megbízható tehermozdonyaival a második világháború alatt és után is kiemelkedő szolgálatot teljesítve.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Stanier Class 8F gőzmozdonyokat a London, Midland and Scottish Railway (LMS) rendelte meg az 1930-as években, amikor szükség volt egy erőteljes és megbízható tehermozdonysorozat fejlesztésére. A mozdonyokat William Stanier tervezte, aki a Great Western Railwaytől érkezett az LMS-hez, hogy javítsa a vállalat mozdonyflottáját.

A gyártás 1935-ben kezdődött, és összesen 852 darab készült el. A mozdonyok gyártásában több vállalat vett részt, köztük a Crewe, a Derby, a North British Locomotive Company, és az Armstrong Whitworth. A Stanier Class 8F mozdonyok nemcsak a brit teherforgalomban voltak jelentősek, hanem számos példányt exportáltak is különböző nemzetközi piacokra.

Technikai jellemzők

Az LMS Stanier Class 8F egy 2-8-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet kifejezetten tehervonatok vontatására terveztek. A mozdonyokat szénfűtésű gőzkazán hajtotta, ami nagy teljesítmény leadására volt képes.

  • Tengelyelrendezés: 2-8-0
  • Teljesítmény: hozzávetőlegesen 32 000 font húzóerő
  • Maximális sebesség: körülbelül 45-50 mph (72-80 km/h)
  • Méretek: A mozdony hossza körülbelül 62 láb (18.9 méter)

A mozdonyok a hagyományos gőzmozdonyszerkezet szerint voltak építve, kézi vezérléssel és egyedi fékrendszerrel, amelyet szerszámok és gépek révén működtettek. Az 8F mozdonyok robusztus kialakításuknak köszönhetően rendkívül megbízhatóak voltak.

Szolgálati történelem

A Stanier Class 8F mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasúti hálózatán, az LMS és a British Railways által üzemeltett tehervonatokon használták. Nagy teljesítményük miatt ezek a mozdonyok különösen alkalmasak voltak nehéz tehervonatok vontatására hosszú távokon.

Több mozdonyt exportáltak az Egyesült Királyságból a Közel-Keletre, köztük Palesztinába és Egyiptomba, ahol a 2. világháború alatt és után szolgáltak. Az 1960-as években kezdődött meg a mozdonyok fokozatos kivonása, mivel a dízel- és elektromos meghajtású mozdonyok átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több LMS Stanier Class 8F mozdony maradt fenn, amelyeket lelkes rajongók, múzeumok és vasúti társaságok tartanak karban. Ezek a mozdonyok gyakran láthatók nosztalgiautakon az Egyesült Királyság különböző szakaszain, és több múzeumban is kiállítják őket.

Egyes példányok még mindig működőképes állapotban vannak, és rendszeresen részt vesznek különféle vasúti eseményeken, nosztalgiautakon, ahol a régi idők gőzmozdonyokkal való utazásának élményét nyújtják az érdeklődők számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Stanier Class 8F mozdonyok jelentős kulturális hatást gyakoroltak, hiszen a gőzmozdonyok iránti nosztalgia érdekében számos modellvasúti változatuk készült el. Ezek a modellek különböző méretarányokban állnak rendelkezésre, és a vasútmodellezők kedvelt darabjai.

A mozdonyok megjelentek különféle médiákban is, beleértve a filmeket és könyveket, ahol a brit vasúti történelem reprezentatív képviselőiként szerepeltek. Az 8F mozdonyok idővel sajátságos helyet foglaltak el a vasúti rajongók szívében erőteljes megjelenésük és megbízhatóságuk miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Stanier_Class_8F

Képek

Források: Wikipédia, Google