LMS Turbomotive gőzmozdony

Az LMS Turbomotive gőzmozdony a vasúti technológia úttörője volt, mely egyedi turbinás hajtásával kínált innovatív megoldást a 20. század közepének közlekedésében.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS Turbomotive gőzmozdony a brit vasúti közlekedés egy különleges fejezete. Az 1935-ben épített mozdonyt a London, Midland and Scottish Railway (LMS) társaság fejlesztette ki, hogy kísérleti megoldást kínáljon a hagyományos dugattyús gőzmozdonyokkal szemben.

A mozdony fejlesztése Sir William Stanier nevéhez fűződik, aki az LMS főmérnöke volt abban az időben. A Turbomotive megalkotásának elsődleges célja a hatékonyság növelése és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése volt a gőzturbina technológia alkalmazásával. A mozdony kizárólag egy példányban készült.

Technikai jellemzők

Az LMS Turbomotive egy gőzturbinával meghajtott mozdony volt. A hagyományos dugattyús rendszerek helyett a gőz egy turbinát hajtott meg, amely végül a kerekeket mozgatta. A mozdony teljesítménye és hatékonysága jelentős előrelépést jelentett abban az időszakban.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-2, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó és két támogató tengellyel rendelkezett.
  • Maximális sebesség: körülbelül 160 km/h.
  • Hossz: körülbelül 21 méter.
  • Vezérlés: Az újító gőzturbina technológia révén simább és hatékonyabb működést tett lehetővé.

Szolgálati történelem

Az LMS Turbomotive főként Nagy-Britannia vasútvonalain szolgált. A mozdony a Manchester és London közötti vonalon közlekedett, ahol nagy sebessége és megbízhatósága miatt kedvelték. Szolgálatának ideje alatt a mozdony változatos feladatokat látott el, többek között gyorsvonatok vontatásával is megbízást kapott.

Az 1950-es évek elején a mozdonyt kiselejtezték, majd átépítették hagyományos dugattyús gőzmozdonnyá, ami a gőzturbina technológia visszaszorulását tükrözte.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg az LMS Turbomotive eredeti formájában nem található meg semmilyen múzeumban, mivel a mozdonyt már nem sikerült megőrizni a történelmi visszaállítása után. Az átépítés hagyományos mozdonnyá a 20. század közepén történt, ezért eredeti formája már nem látható.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LMS Turbomotive eredeti formájában nem maradt fenn, története és technológiai újítása nagy hatással volt a mozdonyrajongókra és a modellvasút-gyártókra. A Turbomotive egyedi kialakítása és műszaki megoldásai miatt sok modellvasúti gyártó készített róla méretarányos másolatokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Turbomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google