LNER Class A4 2509 Silver Link gőzmozdony

Az 1935-ben piacra dobott LNER Class A4 2509 Silver Link gőzmozdony nemcsak a sebességével nyűgözött le mindenkit, hanem áramvonalas kialakításával is új szabványokat állított fel a jövő mozdonyai számára.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class A4 2509 Silver Link gőzmozdonyt az 1930-as évek közepén fejlesztették ki az Egyesült Királyságban a London and North Eastern Railway (LNER) megbízásából. A mozdonyt Sir Nigel Gresley tervezte, aki egy gyors és elegáns vonatot akart létrehozni, amely versenyre kelhet a közúti közlekedéssel és a rivális vasúttársaságokkal. A Silver Link 1935-ben készült el, és elsőként gördült ki az újdonsült A4 osztály tagjaként a Doncaster Works gyárából.

A mozdonyt a híres „Silver Jubilee” szolgálat indítására tervezték, egy exkluzív, magas sebességű vonat számára, amely London és Newcastle között közlekedett. Az A4 osztályú mozdonyokból összesen 35 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

Az LNER Class A4 2509 Silver Link egy gőzmozdony, amelyet kimagasló sebességre és teljesítményre terveztek. A mozdony híres volt áramvonalas formájáról, amely lehetővé tette, hogy átlagon felüli sebességet érjen el a korabeli gőzmozdonyok között.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Nagy teljesítményű mozdony
  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: 160 km/h (vagy 100 mph)

A mozdony a híres LNER „Coronation” színezetével büszkélkedhetett, és gőzgépei nemcsak a sebességet, hanem a megbízhatóságot is szolgálta.

Szolgálati történelem

Az LNER Class A4 2509 Silver Link elsősorban a London és Newcastle közötti „Silver Jubilee” járat húzómozdonya volt. Kezdetben rendkívül népszerű volt, mivel villámgyors utazást tett lehetővé a fontos üzleti útvonalon. Az évek során az A4 mozdonyok különböző járatokon szolgáltak, beleértve a híres „Flying Scotsman” járatot is.

A Silver Link szolgálata alatt rendkívül megbízhatónak bizonyult, és csak 1962-ben vonult nyugdíjba, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltották a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon az LNER Class A4 2509 Silver Link nem maradt fenn, így jelenleg nem található meg múzeumi kiállításon vagy működő nosztalgia vonaton. Azonban az LNER más A4 osztályú mozdonyai, mint például a híres „Mallard”, megtekinthetők különböző múzeumokban, örökre emléket állítva ennek a nagyszerű mozdonyosztálynak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNER Class A4 2509 Silver Link az angol vasúti történelem egyik ikonikus darabja. Bár a Silver Link maga nem élt túl, de az általa megtestesített technológiai újítások és elegancia örökre nyomot hagytak a vasúti kultúrában. Modellvasút-gyártók is szívesen készítenek másolatot az A4 osztályú mozdonyokról, így a rajongók gyakran építik be gyűjteményükbe.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártás éve 1935
Maximális sebesség 160 km/h (100 mph)
Tengelyelrendezés 4-6-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_2509_Silver_Link

Képek

Források: Wikipédia, Google