LNER Class A4 4489 Dominion of Canada gőzmozdony

Az LNER Class A4 4489 Dominion of Canada gőzmozdony egy ikonikus brit tervezés, amely elegáns áramvonalas formájával és kiemelkedő sebességével a vasúti történelem egyik emlékezetes szereplője.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class A4 4489 Dominion of Canada gőzmozdony 1937-ben készült a brit London and North Eastern Railway (LNER) számára. Ez a mozdony az A4 osztályba tartozik, amelyet a híres mérnök, Sir Nigel Gresley tervezett. A Gresley által tervezett A4 osztály célja az volt, hogy gyors, hatékony és esztétikailag is vonzó gőzmozdonyokat hozzon létre, amelyek képesek nagy sebességgel közlekedni. Az osztályt különösen a „The Flying Scotsman” és a „Mallard” tette híressé, utóbbi a világ leggyorsabb gőzmozdonya címet is elnyerte.

A Dominion of Canada a Darlington Works gyárában készült és először 1937. május 25-én lépett szolgálatba. A mozdony névadója Kanada dominion státusza volt, amit a workshop keretében készült járművek esetében gyakran alkalmaztak, hogy a Brit Birodalom különböző területeit megörökítsék. Az A4 osztályból összesen 35 darab készült.

Technikai jellemzők

A LNER Class A4 mozdonyok gőzhajtású járművek. A Dominion of Canada 2-3-1-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két vezető kerékpár, három hajtó tengely és egy utótengely van rajta. Ez a kialakítás segítette a nagy sebesség elérését és stabilitásában is szerepet játszott.

A mozdony maximális sebessége elérhette a 160 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdony teljesítményét és sebességét a nagy kapacitású kazán és a kiemelkedően áramvonalas kialakítás támogatta. A 4489 számú mozdony eredetileg kék színű volt, a dominionok számára készített járművek speciális festésével.

Szolgálati történelem

A Dominion of Canada elsősorban az East Coast Main Line vonalán szolgált, ahol gyors személyvonatokat továbbított. A vonalon gyakran közlekedett a London és Edinburgh közötti járatokon. Az A4 osztályú mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről, amiért a vasúti társaság és az utasok is nagyra értékelték őket.

A mozdonyt 1965-ben vonták ki a kereskedelmi forgalomból, miután a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a vasúti közlekedésben a fő szerepet.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A LNER Class A4 4489 Dominion of Canada a mai napig megmaradt, és a kanadai Ontario tartományban található a Canada Science and Technology Museum gyűjteményében. A mozdony az 1990-es években jelentős restauráláson esett át, hogy megőrizze eredeti állapotát. Időközönként különleges alkalmakra és nosztalgiavonatokra is kijelölhetik.

Érdekességek és kulturális hatás

A Dominion of Canada nevét viselő mozdonyt 1966-ban szállították Kanadába, amivel a brit vasúti mérnöki munka nagyszerűségét szerették volna bemutatni a tengerentúlon. A mozdonyokat gyakran ábrázolták modellvasút készletekben is, így a modellezők körében is nagy népszerűségnek örvendenek. A mozdonyt a köznyelvben gyakran az elegancia és gyorsaság szimbólumaként emlegetik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 160 km/h
Tengelyelrendezés 2-3-1
Gyártási év 1937

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google