Történeti háttér és gyártás
A LNER Class A4 4489 Dominion of Canada egy híres gőzmozdony, amelyet a brit London and North Eastern Railway (LNER) számára gyártottak. A mozdonyt a Doncaster Works készítette 1937-ben, mint az egyik tagját az ikonikus A4 sorozatnak, amelyet Sir Nigel Gresley tervezett. Ez a sorozat azért készült, hogy gyors szállítást biztosítson a hosszú távú személyvonatok számára, elsősorban a London és Edinburgh közötti vonalon. Az A4 mozdonyok nagy sebességük és elegáns formatervezésük miatt váltak híressé, és hetvenöt példány készült belőlük összesen.
Technikai jellemzők
Az LNER Class A4 sorozat gőzmozdonyai nagyszerű technikai jellemzőkkel rendelkeztek a korukban. A gőzmozdony hajtásrendszere biztosította a 2000 lóerőt meghaladó teljesítményt, amely lehetővé tette a 193 km/h maximális sebességet. A Dominion of Canada egy 4-6-2 tengelyelrendezéssel készült, amely biztosította a stabilitást és a megfelelő teljesítményátadást akár nagy sebesség mellett is.
A mozdony impozáns méreteivel is kiemelkedett: hossza körülbelül 22 méter, magassága pedig 4 méter volt. Az A4 sorozat elegáns vonalvezetése nemcsak az aerodinamikai teljesítményt segítette elő, hanem esztétikailag is vonzóvá tette a mozdonyt.
Szolgálati történelem
A Dominion of Canada elsősorban az Egyesült Királyságban végzett szolgálatot, ahol a gyors személyszállító vonatok élén közlekedett. Az LNER és utódja, a British Railways zászlóshajói közé tartozott, és több évtizeden keresztül hatékonyan szolgált. A II. világháborút követően a mozdony továbbra is forgalomban volt egészen 1965-ig, amikor is a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a dízel- és elektromos mozdonyok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Dominion of Canada megmenekült a selejtezéstől, és jelenleg is fennmaradt, mint történelmi emlék. A mozdony jelenleg Kanadában található, a Canadian Railway Museum kiállítási anyagának részét képezi. Időnként részt vesz nosztalgiaeseményeken és speciális kiállításokon, ahol a látogatók megcsodálhatják az egykor modern technológia csodáját.
Érdekességek és kulturális hatás
A Dominion of Canada és az egész A4 sorozat nagy népszerűségnek örvend a vasútbarátok körében. A mozdonyok híresek nemcsak teljesítményük, hanem gyönyörű formatervezésük miatt is. A sorozat egyik tagja, a Mallard, világrekordot döntött 1938-ban, mint a leggyorsabb gőzmozdony a világon.
A Dominion of Canada modellváltozatai is népszerűek a modellvasút hobbisták körében, számos gyártó készít különböző méretarányú replikákat. Az ilyen modellek gyakran részletes reprodukciók, amelyek a mozdony minden apró részletét visszaadják.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1937 |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Teljesítmény | 2000 lóerő felett |
Maximális sebesség | 193 km/h |
Hossz | 22 méter |
Magasság | 4 méter |
Hivatkozások
LNER Class A4 4489 Dominion of Canada – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google