LNER Class A4 4498 Sir Nigel Gresley gőzmozdony

Az LNER Class A4 4498 Sir Nigel Gresley gőzmozdony a vasúttörténet ikonikus alakja, amely sebességével és elegáns formatervezésével nyűgözte le a közönséget, és a brit mérnöki szakértelem csúcsát képviselte.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class A4 4498 Sir Nigel Gresley egy híres brit gőzmozdony, amelyet a London and North Eastern Railway (LNER) számára terveztek. A mozdonyt 1937-ben gyártották, és az ikonikus A4-es osztály része volt, amelyet Sir Nigel Gresley tervezett, innen ered a neve is. A Gresley által vezetett tervezőcsapat az A4-es osztályt kifejezetten nagy sebességű vonatok számára alkotta meg, hogy gyorsabb utazást biztosítson az East Coast Main Line-on.

A mozdonyt a Doncaster Works gyártotta, amely az LNER egyik legfontosabb gyártási központja volt. Ez a gyár számos más híres brit mozdony otthona is volt. Az A4-es osztályú mozdonyok összesen 35 példányban készültek, és ezek közül a Sir Nigel Gresley az egyik legismertebb.

Technikai jellemzők

A Sir Nigel Gresley gőzmozdony egy kiemelkedő technikai újításokat hordozó jármű volt annak idején. A mozdony gőzhajtású, háromtengelyes futóművel rendelkezett, és a tengelyelrendezése „4-6-2”, más néven „Pacific” volt. Ez az elrendezés lehetővé tette a nagy sebességű utazást és biztosította a stabilitást.

A mozdony maximális sebessége meghaladta a 160 km/h-t, ami akkoriban rendkívül gyorsnak számított. A Sir Nigel Gresley gőznyomása 250 psi volt, és képes volt 36 000 font vonóerőt kifejteni.

A jármű teljes hossza meghaladta a 21 métert, a súlya pedig körülbelül 167 tonna volt a teljesen feltöltött állapotban. Bár kifejezetten gyorsvonatok számára készült, az A4-es osztályú mozdonyokat rugalmasan használták különböző típusú vonatok vontatására is.

Szolgálati történelem

A Sir Nigel Gresley a brit vasút egyik legismertebb gőzmozdonya volt, amely főként az East Coast Main Line-on közlekedett. Gyorsvonatok élén szolgált, és sokáig a gyorsaság szimbólumának számított. A mozdony a második világháború alatt is aktívan részt vett a személy- és teherforgalomban, biztosítva a fontos szállítási feladatokat.

Hosszú évtizedek szolgálata után a mozdonyt végül 1966-ban vonták ki a forgalomból, de szerencsére nem esett áldozatul a selejtezésnek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Sir Nigel Gresley megőrzött példány, amelyet jelenleg is nagy megbecsülés övez. A mozdonyt a National Railway Museum tartja fenn, és részt vesz különböző nosztalgiautazásokon is. A mozdony időről időre megtekinthető különböző rendezvényeken, így a vasúttörténet iránt érdeklődők közelről is megcsodálhatják.

Érdekességek és kulturális hatás

A Sir Nigel Gresley nemcsak a vasúti technológia remeke, hanem kulturális ikon is. Sok vasúti modellgyártó készített élethű másolatokat róla, így a modellvasút-rajongóknak is különleges élményt nyújt. A mozdony megjelenése és sebessége miatt számos filmben és könyvben is feltűnt, tovább erősítve legendás státuszát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-2 (Pacific)
Maximális sebesség 160 km/h felett
Gőznyomás 250 psi
Teljes hossz 21 méter felett
Súly 167 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_4498_Sir_Nigel_Gresley

Képek

Források: Wikipédia, Google