Történeti háttér és gyártás
A BNCR Class N gőzmozdony az Észak-Írországban található Belfast and Northern Counties Railway (BNCR) számára készült. A gőzmozdonyt 1874-ben gyártották, és a flotta növekedését, valamint a megnövekedett közlekedési igények kielégítését célozták. A mozdonyok tervezése és gyártása a lokomotív flotta korszerűsítésének része volt a kor technikai követelményeinek megfelelően. A gyártás a Dublin közeli York Street-i vasúti üzemben történt. A BNCR célja az volt, hogy megbízható és hatékony gőzmozdonyokat állítson szolgálatba, amelyeket a személy- és teherszállításban is alkalmazhatnak.
Technikai jellemzők
A BNCR Class N gőzmozdonyok a 19. század második felének gőzmozdony-technológiáját tükrözték. Ezek a mozdonyok gőzhajtással rendelkeztek, amelyet szén elégetése által generált gőz biztosított. A mozdonyok tengelyelrendezése és műszaki specifikációi akkoriban korszerűnek számítottak, bár pontos technikai adatok, mint a teljesítmény és a méretek nem állnak rendelkezésre. Általánosságban elmondható, hogy az ilyen korabeli mozdonyok képesek voltak a személy- és teherszállítási feladatok ellátására is. Az irányítás és az üzemeltetés a korszak gőzmozdonyainál megszokott módon kézi vezérléssel történt.
Szolgálati történelem
A BNCR Class N mozdonyai az Egyesült Királyságban, pontosabban Észak-Írország területén teljesítettek szolgálatot. Főként a BNCR helyi vonalain közlekedtek, és meghatározó szerepet játszottak a régió vasúti közlekedésének fejlődésében. Bár pontos adatok a kivonásukkal és selejtezésükkel kapcsolatban nem állnak rendelkezésre, valószínűleg a 19. és 20. század fordulóján fokozatosan váltották le őket modernebb dízelmozdonyok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem találhatók megőrzött példányok a BNCR Class N mozdonyokból. Ennek oka lehet a kor mozdonyainak szokásos élettartama és az, hogy a dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével ezek a gőzmozdonyok kihasználatlanok lettek és selejtezték őket. Emiatt múzeumi szereplésük sem valósult meg, így ma már csak történelmi feljegyzések és archív fotók őrzik emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
A BNCR Class N mozdonyok, bár szolgálatuk idején többségükben munkagépként ismerték őket, nem hagytak jelentős kulturális lábnyomot. Valószínű, hogy modellvasúti formában sem terjedtek el, és nem váltak a vasútbarátok körében ikonikussá, ami hozzájárulhatott a teljes eltűnésükhöz.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |