LMS Stanier Class 8F 8151 gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 8F 8151 gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik ikonikus szereplője, mely erejével és megbízhatóságával a második világháború alatt nélkülözhetetlen volt a tehervonatok szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Stanier Class 8F 8151 gőzmozdony a brit vasúti történet egyik jelentős szereplője, amelyet a London, Midland and Scottish Railway (LMS) rendelt meg. A 8F osztály mozdonyait Sir William Stanier tervezte, aki a kor egyik legkiemelkedőbb mérnöke volt. Az osztály a nehéz tehervonatok húzására készült, hiszen az 1930-as években az ipari termelés és a szénszállítás igényei egyre növekedtek.

A gyártás 1935-ben kezdődött, és a második világháború alatt is folytatódott, egészen 1946-ig. A 8151-es számú példány 1942-ben készült, egy időszakban, amikor a brit vasutak a háborús erőfeszítésekhez igazodva nagy igénybevételnek voltak kitéve. Összesen több mint 800 darabot gyártottak, és széles körben használták őket az Egyesült Királyságban.

Technikai jellemzők

A LMS Stanier Class 8F 8151 gőzmozdony a gőzhajtású technológiát használta, amely az akkori időszak egyik legelterjedtebb meghajtási módja volt. A mozdony 4-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy négy vezető és hat hajtott kerék tartozott hozzá. Ez a kialakítás különösen alkalmas volt a nagy teherbírású feladatokra.

A mozdony maximális sebessége 65 mérföld per óra volt, ami körülbelül 105 km/h-nak felel meg. Az 8F mozdonyok nagy teljesítménye tette lehetővé, hogy nehéz tehervonatokat húzzanak hosszú távolságokon keresztül. A mozdony kazánnyomása 225 psi volt, és 21 inch átmérőjű hengerekkel rendelkezett.

Szolgálati történelem

A 8151-es gőzmozdonyt széles körben használták az Egyesült Királyságban, elsősorban teherszállításra. A mozdony az LMS színeiben kezdte meg működését, majd később a British Railways flottájába került. Az 1960-as évek közepére, a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt, az 8F osztály mozdonyait fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több LMS Stanier Class 8F mozdony is fennmaradt az utókor számára, és néhányuk ma is megtekinthető brit múzeumokban vagy nosztalgiavasutakon. A 8151-es számú mozdony azonban nem került megőrzésre, így nem található meg a múzeumokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LMS Stanier Class 8F mozdonyok a brit vasúti történelem ikonikus darabjai. Népszerűek a vasúti modellezők körében, és számos modellvasúti gyártó készített már méretarányos változatokat belőle. A gőzmozdonyok romantikus világának kedvelői között az 8F mozdonyok különösen kedveltek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 105 km/h
Kazánnyomás 225 psi
Hengerátmérő 21 inch

Hivatkozások

LMS Stanier Class 8F 8151 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google