Történeti háttér és gyártás
A WD Austerity 2-10-0 gőzmozdonyt a brit War Department (WD) rendelte meg a második világháború alatt, 1943-ban. Az igény egy olyan erős és megbízható tehermozdony fejlesztése volt, amely képes kezelni a háború által megnövekedett áruszállítási feladatokat. A mozdonyt az angliai Vulcan Foundry gyártotta. Összesen 150 darab készült, és elsősorban a brit vasutak számára tervezték, hogy a háborús szükségleteket kiszolgálják.
Technikai jellemzők
A WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony gőzhajtású volt, öt hajtott tengellyel, amelyek a 2-10-0 tengelyelrendezés következtében optimális vonóerőt biztosítottak. A mozdony maximális sebessége körülbelül 88 km/h volt. Hosszúsága meghaladta a 20 métert, és a nagy méreteknek köszönhetően jelentős teljesítményt tudott kifejteni. A mozdony erős építése miatt kiválóan alkalmas volt nehéz tehervonatok vontatására.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Királyság területén, elsősorban teherforgalomban. A háborút követően néhányat külföldre is exportáltak, többek között Hollandiába és Franciaországba. A WD Austerity 2-10-0 mozdonyok szolgálati ideje az 1960-as évekig tartott, amikor a modern dízelmozdonyok kezdték kiszorítani őket. A mozdonyok a nehéz teherforgalomra optimalizálva rendkívül megbízhatónak bizonyultak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony is megmaradt, és különböző brit vasúti múzeumokban találhatóak meg. Néhány példányt nosztalgiautazásokon használnak, így a vasútrajongók és a közönség számára is elérhetők. A North Yorkshire Moors Railway például rendelkezik egy működőképes példánnyal.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony nem olyan széles körben ismert, mint néhány más történelmi mozdony, a vasútrajongók körében nagy becsben tartják robusztus felépítése és háborús szerepe miatt. Modellvasútgyártók is készítettek méretarányos másokat, így a vasúti modellezés világában is megjelenik. A mozdony a brit vasúti történet egy szimbolikus elemévé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 2-10-0 |
Maximális sebesség | 88 km/h |
Év | 1943 |
Gyártó | Vulcan Foundry |
Gyártási példányszám | 150 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google