LNER Class J94 gőzmozdony

Az LNER Class J94 gőzmozdony az 1940-es évek brit ipari vasútjának erőműve, amelyet megbízhatóságáért és robusztus kivitelezéséért értékeltek, segítve az ország gazdasági fellendülését.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class J94 gőzmozdonyt eredetileg az Egyesült Királyság hadseregének tervezték, a legelső példányok az 1946-os évben készültek el. Gyártását a Hunslet Engine Company végezte, amely Leedsben, Angliában található. Az eredeti J94-esek a második világháború végén, és azt követően, a brit ipari és katonai vasúti forgalom támogatására készültek. A J94-es modelleket a London and North Eastern Railway (LNER) vette át polgári használatra.

A mozdonyok fő megrendelője az LNER volt, és a típus gyorsan népszerűvé vált a brit vasútvonalakon. Az 1946 és 1956 közötti gyártási időszak alatt jelentős számú, összesen 75 darabot készítettek belőle.

Technikai jellemzők

A J94 egy gőzmozdony, amelyet alapvetően tolató- és ipari vonatok irányítására terveztek. A mozdonyok tengelyelrendezése 0-6-0, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengelyük van, további vezető vagy futó tengelyek nélkül. A gőzkazán maximális üzemi nyomása 170 psi volt, amely elegendő teljesítményt biztosított a különböző ipari feladatok ellátására. A gőzmozdony legnagyobb sebessége körülbelül 40 km/h volt, ami a mindennapi munkavégzésre megfelelő volt.

A mozdony méretei kompaktnak számítottak: hossza és magassága is optimális volt az ipari felhasználáshoz. A J94-es nem volt személyszállító mozdony, így nem rendelkezett utasok szállítására kialakított férőhelyekkel vagy osztályokkal. A vezérlőrendszere egyszerű manuális vezérlésen alapult, mivel a korszak technológiához képest fejlett, de nem automatizált rendszerekkel rendelkezett.

Szolgálati történelem

A J94 gőzmozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság különböző ipari és katonai vasútvonalain használták. Az LNER később is megtartotta ezen mozdonyokat, és a brit vasúthálózat különböző területein alkalmazta őket teher- és tolatószolgálatban. Jelentős mértékben hozzájárultak az ipari vasúti forgalom hatékonyságának növeléséhez. Az utolsó J94-eseket a 1960-as évek végén vonták ki a forgalomból, és sok közülük selejtezésre került, helyüket pedig modern dízel és elektromos mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Az Egyesült Királyságban több megőrzött példány is létezik, amelyek gyakran nosztalgiautakon vesznek részt.
  • Számos múzeumban kiállították, különösen a vasúti közlekedés történetével foglalkozó intézményekben.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A J94 gőzmozdonyokat gyakran használták modellvasutakban is, különösen népszerűek a brit vasúti modellezők körében.
  • A mozdony különféle méretarányú modelljei is elérhetők a piacon, amelyeket több különböző gyártó készít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_J94

Képek

Források: Wikipédia, Google