LNER Thompson Class A2/3 gőzmozdony

Az LNER Thompson Class A2/3 gőzmozdony az 1940-es évek brit vasúti mérnöki remekművei közé tartozik, amelyeket Edward Thompson tervezett, hogy hatékonyságuk és megbízhatóságuk révén a nagy igényű vasúti vonalak igazi urai legyenek.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Thompson Class A2/3 gőzmozdonyokat a brit London and North Eastern Railway (LNER) számára fejlesztették ki. A mozdonyok Sir Edward Thompson vezetése alatt készültek, aki 1941-től 1946-ig volt az LNER fő mérnöke. Az A2/3 sorozat fejlesztésének célja az volt, hogy az előző modelleket korszerűsítsék, és hatékonyabbá tegyék az utasszállítást. A gyártás 1946-ban kezdődött, az LNER különböző igényeire szabva.

  • Gyártási időszak: 1946
  • Gyártó: London and North Eastern Railway
  • Példányszám: 15

Technikai jellemzők

Az LNER Thompson Class A2/3 gőzmozdonyok technikai jellemzői számos szempontból különlegesek voltak. A mozdonyok gőzhajtásúak, és a Britannia általánosan látott Pacific tengelyelrendezést alkalmazták, amelyet 4-6-2 formában azonosítottak. A maximális sebességük elérte a 160 km/h-t, ami akkoriban jelentős teljesítmény volt.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: 160 km/h

Szolgálati történelem

Az LNER Thompson Class A2/3 mozdonyok főként az LNER hálózatán közlekedtek, elsősorban személyszállító szolgálatban. Az 1940-es és 1950-es években ezek a mozdonyok fontos szerepet játszottak a hosszú távú utasszállításban. Azonban az 1960-as évek elején fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogyan a dízelmozdonyok elterjedtek.

  • Üzemeltető: London and North Eastern Railway
  • Kivonás ideje: 1960-as évek eleje

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs megőrzött példány az LNER Thompson Class A2/3 mozdonyokból. Ezek a mozdonyok nem maradtak fenn sem működőképes, sem múzeumi formában, ami részben annak köszönhető, hogy az 1960-as években gyakori volt a gőzmozdonyok gyors selejtezése a dízel- és elektromos mozdonyok bevezetése miatt.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNER Thompson Class A2/3 mozdonyok nem maradtak fenn a mai napig, modellvasúti változataik ismertek és népszerűek a rajongók körében. Számos modellgyártó készített méretarányos modelleket ezekről a mozdonyokról, lehetővé téve a vasútbarátok számára, hogy otthon is élvezhessék a történelmi mozdonyok látványát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 160 km/h

Hivatkozások

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Thompson_Class_A2/3

Képek

Források: Wikipédia, Google