Barry Railway Class L gőzmozdony

A Barry Railway Class L gőzmozdonyok a 20. század elején a walesi ipari szállítmányozás motorjai voltak, praktikusságukkal és megbízhatóságukkal könnyítették meg az áruszállítást a régióban.

Történeti háttér és gyártás

A Barry Railway Class L gőzmozdonyokat a Barry Railway Company készíttette, hogy kielégítse a dél-walesi teherfuvarozás növekvő igényeit. A mozdonyok tervezése és gyártása 1914-ben történt, azzal a céllal, hogy hatékonyabbá tegyék a szénszállítást a térségben. A mozdonyokat a North British Locomotive Company (NBL) gyártotta Glaswow-ban. Ebből a sorozatból összesen 16 darab épült, amelyek mindegyike a Barry Railway megrendelésére készült.

Technikai jellemzők

A Barry Railway Class L mozdonyok gőzhajtással rendelkeztek, amely a korszak egyik legelterjedtebb technológiája volt. A mozdony kialakítása lehetővé tette a nagyobb sebességű és terhelésű vonatok mozgatását. A tengelyelrendezésük 0-6-4T volt, amely különleges stabilitást és vonóerőt biztosított.

  • Tengelyelrendezés: 0-6-4T
  • Gőznyomás: 175 psi
  • Hajtórúd: két henger
  • Tűzszekrény: Fűtőfelület 25.3 m²

A mozdonyokat főként tehervonatok vontatására tervezték, ám megfelelő karbantartással személyszállításban is alkalmazhatók voltak.

Szolgálati történelem

A Barry Railway Class L mozdonyok elsődlegesen a Barry Railway hálózatán üzemeltek, főként szénszállító vonatok mozgatására. A mozdonyok a Barry Docks-hoz közel eső szénbányák és az iparvágányok között jártak. A mozdonyok hosszú ideig szolgáltak a vasúttársaságnál, mígnem az 1922-es brit vasúti társaságok nagy egyesítése során a Great Western Railway (GWR) kezelésébe kerültek.

A második világháború alatt is jelentős szerepet játszottak, hiszen a brit ipar igényei megnőttek, így a mozdonyok folyamatosan munkában voltak. A szolgálatból való kivonásuk az 1950-es években kezdődött, mivel a dízel és elektromos mozdonyok lassan átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Barry Railway Class L mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn az utókor számára. Bár egyes más mozdonytípusokat megőriztek múzeumokban, ebből a sorozatból egyetlen darabot sem sikerült megmenteni a selejtezéstől.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Barry Railway Class L mozdonyok közvetlen kulturális hatása nem jelentős, az ipari forradalom dél-walesi szakaszában komoly szerepet játszottak. Modellvasúti replikák formájában néha felbukkannak vasútmodellező kluboknál, ahol a helyi vasúttörténet rajongói tisztelegnek előttük. A mozdonyok tehát bár fizikailag nem léteznek, egyik főszereplői az ipari forradalom dél-walesi fejezetének.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-4T
Gőznyomás 175 psi
Tűzszekrény fűtőfelülete 25.3 m²

Hivatkozások

Barry Railway Class L – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google