Történeti háttér és gyártás
A BR ex-WD Austerity 2-10-0 gőzmozdonyt az Egyesült Királyságban fejlesztették ki a második világháború után, 1945-ben. A típus kialakítását a háború alatti szükséghelyzet inspirálta, amikor az Egyesült Királyság vasúti áruszállításának hatékonyságát kellett növelni. A mozdony tervezése az egyszerűségre és költséghatékonyságra összpontosított. A gyártást a Vulcan Foundry és a North British Locomotive Company végezte. 25 darab készült az eredeti Austerity 2-10-0 sorozatból, amelyet később a British Railways üzemeltetett.
Technikai jellemzők
A BR ex-WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony tíz tengellyel (2-10-0 elrendezés) rendelkezett, amely lehetővé tette a nagy teherbírást szükséges áruvonatok számára. Gőzmeghajtású volt, a hajtásrendszere egyszerű és robusztus. A maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt. A mozdony méretei impozánsak: 19,66 méter hosszú és 3,89 méter magas. Nem kifejezetten utazásra szánták, így nem rendelkezett utasülésekkel vagy osztályokkal. A futómű egyszerű kialakítású, a fékrendszer pedig mechanikus volt. A vezérlés manuálisan történt, modern komfortberendezésekkel nem rendelkezett.
Szolgálati történelem
A mozdonyok főként Nagy-Britanniában szolgáltak, ahol a British Railways használta őket áruszállításra. Megbízható teljesítményük miatt elismertek voltak, bár a háború utáni modernizációk során fokozatosan háttérbe szorultak. Az 1960-as évek közepére a legtöbbjüket kivonták a forgalomból, ahogy a dízel- és villanymozdonyok átvették a helyüket. A típus nem volt különösen hírhedt műszaki problémáiról, bár a kezdeti egyszerűségük néha karbantartási kihívásokat okozott.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A BR ex-WD Austerity 2-10-0 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és részt vesznek múzeumi kiállításokon az Egyesült Királyságban. Az egyik legismertebb példány a Severn Valley Railway területén található, ahol nosztalgiavonatokban is közlekednek. Ezek a működőképes példányok népszerűek a látogatók körében, és hozzájárulnak a történelmi vasúti kultúra megőrzéséhez.
Érdekességek és kulturális hatás
Az Austerity 2-10-0 mozdonyok hírnevét elsősorban robusztus kialakításuk és megbízhatóságuk adta. A vasútmodellezők körében is népszerűek, számos modellvasúti gyártó készítette el a méretarányos változatát. A mozdony beceneve „Austerity” lett, amely a háború utáni takarékossági intézkedésekre utalt. Bár a filmekben nem kifejezetten jelentek meg, a vasúti történelem szerelmesei körében ismert és elismert típus.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1945 |
Tengelyelrendezés | 2-10-0 |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Hossz | 19,66 m |
Magasság | 3,89 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/BR_ex-WD_Austerity_2-10-0
Képek
Források: Wikipédia, Google