BR Standard Class 2 2-6-0 gőzmozdony

A BR Standard Class 2 2-6-0 gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik ikonikus szereplője, mely a kisebb teljesítményű feladatok mesteri megoldója volt, és kiválóan illeszkedett a szűkebb vonalak igényeihez.

Történeti háttér és gyártás

A BR Standard Class 2 2-6-0 gőzmozdonyt a British Railways (BR) fejlesztette ki az 1950-es évek elején. Az 1952-ben gyártásba kerülő típus célja az volt, hogy kiszolgálja a helyi és középtávú személyszállítást, valamint a könnyű teherforgalmat. A mozdonyokat a Darlington Works és a Swindon Works készítette, összesen 65 példányban.

Technikai jellemzők

A BR Standard Class 2 2-6-0 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet főként helyi és regionális személyszállításra terveztek. A mozdony maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt, és a gőzmeghajtás biztosította a szükséges teljesítményt. A mozdony teljes hossza körülbelül 16 méter, és képes volt kisebb teher- vagy személyvonatok vontatására. A futómű és a fékrendszer is a korszak elvárásainak megfelelően lett kialakítva, biztosítva a biztonságos és megbízható működést.

Szolgálati történelem

A BR Standard Class 2-6-0 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban használták, helyi és regionális vonalakon. A mozdonyok jól teljesítettek a könnyű és közepes személyszállítási feladatokban. Szolgálatukat az 1960-as évek végéig látták el, amikor is a dízel és elektromos mozdonyok térnyerése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több BR Standard Class 2 2-6-0 mozdony is megőrzésre került, néhány közülük ma is látható különböző brit múzeumokban, mint például a Keleti Járműparkban. Ezen kívül néhány mozdonyt nosztalgiavonatként is használnak, amelyeken a látogatók megtapasztalhatják a gőzmozdonyok korának hangulatát.

Érdekességek és kulturális hatás

A BR Standard Class 2 2-6-0 mozdonyok a brit vasúttörténet fontos részei, és mint ilyenek, a modellvasúti rajongók körében is népszerűek. Több modellgyártó is készített méretarányos változatokat ebből a típusból, amelyeket különböző méretarányokban lehet beszerezni. A mozdonyok beceneve „Mogul” volt a tengelyelrendezésük miatt. A brit közlekedés történetében betöltött szerepük révén számos nosztalgia rendezvényen is megjelennek.

Műszaki adatlap
Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/BR_Standard_Class_2_2-6-0

Képek

Források: Wikipédia, Google