Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 2 2-6-2T gőzmozdony a Brit Szabvány (British Railways) mozdonyok egyik tagja, amelyet 1953 és 1956 között gyártottak. A mozdonyt a British Railways megrendelésére fejlesztették ki, hogy kielégítse a helyi és kisebb forgalmú vonalak igényeit. A mozdonyt a Swindon Works üzemében építették, amely a Brit Vasúti Hálózat egyik központi műhelye volt a gőzmozdonyok gyártására.
A gőzmozdonyok ezen típusának kifejlesztése során az volt a cél, hogy egy megbízható, könnyen karbantartható és gazdaságos üzemeltetést biztosító járművet hozzanak létre, amely képes kisebb vonatokat vontatni, főként elővárosi és helyi vonalakon. A teljes gyártási periódus alatt összesen 30 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 2 2-6-2T gőzmozdony egyedi tengelyelrendezéssel rendelkezik: a 2-6-2T jelölés a két vezető-, hat hajtó-, és két futótengelyes kialakítást mutatja. Ez a konfiguráció nagyobb stabilitást és jobb súlyelosztást biztosított, ami kedvezett a kisebb pályavonalakon való üzemeléshez.
A mozdony hajtása gőzerővel működik, a kazán által termelt gőz hajtja a dugattyúkat, amelyek a fogaskerekekhez közvetítik az erőt. A maximális sebessége körülbelül 85 km/h, amely elegendő az adott szolgálati célokhoz. A jármű hossza körülbelül 12,8 méter.
Szolgálati történelem
A BR Standard Class 2 2-6-2T mozdonyokat főként a Brit Vasúthálózat kisebb vonalain használták, különösen az elővárosi és regionális vonatoknál. Jelentős szerepet játszottak a kisebb települések közötti forgalomban. Kivonásuk a szolgálatból a gőzmozdonyok általános visszaszorulásával párhuzamosan zajlott az 1960-as évek végére, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a szerepüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére néhány BR Standard Class 2 2-6-2T gőzmozdony megőrzésre került, és ma is megtekinthető különböző brit vasúti múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és nosztalgiavonatokkal is találkozhatnak az érdeklődők.
Érdekességek és kulturális hatás
- A BR Standard Class 2 2-6-2T mozdonyok modellezési körökben is népszerűek, több brit modellvasúti gyártó is készített méretarányos verziókat.
- A mozdonyok beceneve „Mickey Mouse” volt a vasúti dolgozók körében, ami a kis méretükre és aranyos megjelenésükre utalt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1953 |
Tengelyelrendezés | 2-6-2T |
Maximális sebesség | 85 km/h |