BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony

A BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony az 1950-es évek közepén született meg, mikor a Brit Vasút kiemelt figyelmet fordított a hatékony és sokoldalú helyi járatokra.

BR Standard Class 3 2-6-2T Gőzmozdony

Történeti háttér és gyártás

A BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony a brit vasútfejlesztés egyik jelentős klasszikusa, amelyet a British Railways (BR) fejlesztett ki. A mozdonyt 1952-ben tervezték, hogy hatékonyabban tudjon közlekedni a helyi járatokon és az elővárosi vonalakon. A fejlesztés célja az volt, hogy a korábbi modelleknél jobb teljesítményt és megbízhatóságot biztosítson.

A mozdonyokra vonatkozó igény egy univerzális, többfunkciós gőzmozdony volt, amely sokféle feladatot képes ellátni. Az összesen 45 darabot a Swindoni Gyárban gyártották 1952 és 1955 között. A BR a típus kifejlesztésével saját vasúti hálózatának modernizálását kívánta elérni, a korábban használt, elavultabb gépek leváltására.

Technikai jellemzők

A BR Standard Class 3 2-6-2T gőzmozdony fő jellemzője a 2-6-2 tengelyelrendezés, amely egyenletes súlyelosztást és stabilitást biztosít a mozdony számára.

Meghajtás: Gőzerő, amely a kazánban felforralt víz gőzét használja a dugattyúk mozgatására.
Teljesítmény: A mozdony kifejlesztett teljesítménye a korabeli igényeknek megfelelően készült.
Maximális sebesség: Körülbelül 120 km/h.
Méret: Az összhossz 12,8 méter körül van, ami lehetővé tette a kisebb állomásokon való könnyű manőverezést.
Férőhely: Személyszállításra alkalmas kialakítással rendelkezett.
Futómű: A 2-6-2 elrendezés a mozdony stabilitását és vonóerejét növelte.
Fékrendszer: Gőzfékek biztosították a hatékony lassítást.

Szolgálati történelem

A BR Standard Class 3 2-6-2T mozdonyok főleg az Egyesült Királyságban közlekedtek. Elsősorban helyi és elővárosi járatokon használták, ahol megbízható teljesítményük miatt nagy népszerűségnek örvendtek. A mozdonyokat 1967-től kezdték el kivonni a forgalomból, mivel a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a vasúti szállítás főszerepét. Bár a mozdonyok teljesítménye jónak bizonyult, a technológia fejlődése miatt a gőzmozdonyok kora lassan leáldozott.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a BR Standard Class 3 2-6-2T mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg működőképes állapotban, és muzeális darabként sem tekinthetőek meg. Azonban a vasúti modellezés és a vasúti történelmi dokumentációk révén továbbra is megőrizték emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

A BR Standard Class 3 2-6-2T mozdonyok népszerűek voltak a modellezők körében, számos vasúti modellgyártó cég készítette el ezen mozdonyok kicsinyített változatait. Ezek a modellek a brit vasúttörténet egyik ikonikus képviselőjeként szerepelnek gyűjtői körökben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés: 2-6-2
Maximális sebesség: 120 km/h
Gyártási év: 1952
Gyártási helyszín: Swindon
Példányszám: 45

Hivatkozások

BR Standard Class 3 2-6-2T Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google