Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 4 2-6-0 gőzmozdonyt az Egyesült Királyságban fejlesztették ki a Brit Államvasutak (British Railways) számára. A mozdony tervezése és gyártása 1952-ben kezdődött meg, és az 1950-es években folytatódott. A fejlesztés célja az volt, hogy közepes teljesítményű, univerzálisan használható mozdonyt kínáljanak, amely mind személyszállítási, mind teherszállítási feladatokra alkalmas. A BR Standard Class 4 számos helyszínen készült, többek között a Derby, Doncaster és Swindon műhelyekben. A megrendelő a Brit Államvasutak volt, és összesen 115 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 4 2-6-0 gőzmozdonyokat gőzhajtású rendszerrel látták el. Tengelyelrendezésük a 2-6-0, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtott és nulla futótengelyük van. Az ilyen mozdonyok maximális sebessége körülbelül 121 km/h volt. A mozdony hossza körülbelül 18,7 méter, és képes volt nagy távolságokat megtenni a teljesítményének és a nagy víz- és széntartályainak köszönhetően.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: 121 km/h
- Tengelyelrendezés: 2-6-0
- Hossz: 18,7 méter
- Tömeg: körülbelül 105 tonna
Szolgálati történelem
A BR Standard Class 4 2-6-0 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén használták, mind személyszállító, mind teherszállító vonatok vontatására. A könnyen karbantartható és megbízható konstrukció miatt népszerűek voltak a vasúti alkalmazottak körében. Az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején azonban a dízel és elektromos vontatás előretörése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, utoljára az 1968-as évben közlekedtek rendszeresen.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos BR Standard Class 4 2-6-0 mozdony megmenekült a selejtezéstől, és ma történelmi vasutak és múzeumok részére használják őket az Egyesült Királyságban. Több példány is fennmaradt, és gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokban, ahol az érdeklődők személyesen is megtekinthetik és kipróbálhatják ezeket a klasszikus gőzmozdonyokat.
Érdekességek és kulturális hatás
A BR Standard Class 4 2-6-0 mozdonyok kulturális hatása nem elhanyagolható, hiszen a gőzmozdonyok aranykorának egyik jellegzetes képviselőjének számítanak az Egyesült Királyságban. Gyakran találkozhatunk velük modellvasúti kiállításokon és versenyeken, ahol méretarányos replikák formájában jelennek meg. Rajongói körök is kialakultak körülöttük, akik előszeretettel gyűjtik a mozdonyhoz kapcsolódó relikviákat és történeteket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 121 km/h |
Hossz | 18,7 méter |
Hivatkozások
BR Standard Class 4 2-6-0 Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google