Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 5 73096 egy brit gőzmozdony, amelyet 1955-ben gyártottak a British Railways számára. A mozdony a British Railways Standard osztályának részeként készült, amelynek célja az volt, hogy egységesítse és modernizálja a brit vonatállomány technikai jellemzőit a második világháború utáni időszakban. A British Railways Southampton Docks területén készítette ezt a modellt, amely az egyik legfontosabb közlekedési csomópont volt akkoriban. Az osztály célja a korábbi, különféle gőzmozdonyok lecserélése volt, hogy egy hatékonyabb és egységesebb flottát hozzanak létre.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 5 73096 gőzmozdony, mint a neve is utal rá, hagyományos gőzhajtással üzemel. A mozdony teljesítménye 1.200 lóerő, ami lehetővé teszi, hogy képes legyen különféle utas- és tehervonatok vontatására. A tengelyelrendezése 4-6-0, ami azt jelenti, hogy az első tengely négy kerékkel rendelkezik, míg a hátsó tengely hat keréken gurul. Maximális sebessége 85 mérföld/óra, ami megfelel a korabeli elvárásoknak a gyorsvonatok esetében.
Szolgálati történelem
A mozdony a brit vasúthálózat különböző szakaszain szolgált. Elsődlegesen utasszállító vonatokon használták, de a különféle teherszállítási feladatok ellátásában is részt vett. Az 1960-as évek végéig volt használatban, amikor is a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a modernebb dízel- és villanymozdonyok javára. A 73096-os mozdonyt ennek ellenére megőrizték, és nem selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 73096-os számú mozdony egyike azon kevés példányoknak, amelyeket megóvtak az utókor számára. Jelenleg egy brit múzeumban található, ahol nosztalgiautak során is használják. Az ilyen bemutatók során a mozdony nemcsak a múlt vasúti technológiáját idézi fel, hanem kulturális és történelmi jelentőséggel is bír.
Érdekességek és kulturális hatás
A BR Standard Class 5 mozdonyok, köztük a 73096-os is, népszerű modellvasúti választások lettek az évek során. A rajongók körében kedvelt választás, mivel egyszerre képviseli a gőzmozdonyok romantikus korszakát és a modernizációra való törekvést. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony méretarányos verzióját, ami még tovább növelte a mozdony népszerűségét a vasút szerelmesei körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1,200 lóerő |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 85 mérföld/óra |