Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 7 70000 Britannia gőzmozdony az 1951-es év terméke volt. Az 1950-es évek közepén a Brit Államvasutak (British Railways) szükségét érezte egy univerzális gőzmozdony sorozat kifejlesztésének. A sorozat célja egy olyan mozdony megalkotása volt, amely képes hatékonyan üzemelni a brit vasúthálózat különböző vonalain, beleértve a fővonalakat is.
A gyártást a Crewe-i Gyár végezte, amely a British Railways egyik jelentős gépészeti központja volt. A Britannia osztályból összesen 55 példány készült az 1951 és 1954 közötti időszakban, mindegyiket a Brit Államvasutak számára gyártották.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 7 70000 Britannia gőzmozdony hajtásrendszere természetesen gőzüzemű volt. Teljesítményének és hatékonyságának köszönhetően a mozdony képes volt elérni a 100 km/h sebességet. A tengelyelrendezése 4-6-2 volt, amely kiváló stabilitást biztosított számára, különösen a nagyobb sebességgel történő vonatozás során.
A mozdony méretei közé tartozott a körülbelül 21 méteres hosszúság, amely magában foglalta a szerelvényt is. A Britannia osztály az utasok számára nem kínált külön osztályokat, mivel elsősorban teher- és személyszállító vonatok élén üzemelt.
Szolgálati történelem
A Britannia osztályt széles körben használták a Brit Államvasutak teljes hálózatán. Az 1950-es évek végétől a gőzmozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a dízel és elektromos mozdonyok elterjedése miatt. Ennek ellenére a Britannia osztály egészen 1968-ig üzemelt, amikor is végleg kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti 55 példány közül három maradt fenn használható állapotban. A 70000 Britannia mozdony jelenleg is működőképes, és nosztalgiavonatok részeként használják. Ezeket rendszeresen bemutatják különböző vasúti kiállításokon és rendezvényeken az Egyesült Királyság területén.
Érdekességek és kulturális hatás
A Britannia gőzmozdony nemcsak a vasúti rajongók körében vált ikonikussá, hanem a modellvasútgyártók is szívesen készítettek másolatait. Ezen mozdonyok modelljei különböző méretarányokban elérhetők, és gyakran részei vasúti kiállítások és otthoni gyűjtemények darabjainak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártási év | 1951 |
Példányszám | 55 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google