BR Standard Class 8 gőzmozdony

A BR Standard Class 8 gőzmozdony, az 1950-es évek végén megtervezett legendás brit vasúti jármű, a sebesség és erő elegyét kínálta, ezzel örökre beírva magát a vasúttörténelembe.

Történeti háttér és gyártás

A British Railways Standard Class 8 gőzmozdony, közismert nevén „Duke of Gloucester”, az Egyesült Királyságban készült 1954-ben. Az egyetlen példányt a Crewe Works építette, és eredetileg az 71000-es pályaszámot kapta. A BR Standard Class 8 célja az volt, hogy a nagy teljesítményű utasszállító gőzmozdonyok sorát bővítse, különösen a nehéz, hosszú távú expresszvonatok esetében.

A kezdeti tervek a BR Standard Class 7 „Britannia” sorozatra alapultak, de végül továbbfejlesztett verzióként valósult meg. Az egyetlen példány gyártását a British Railways rendelte meg, és nem volt export vagy magánmegrendelő számára gyártott változata.

Technikai jellemzők

A BR Standard Class 8 gőzmozdony háromhengeres gőzmeghajtású szerkezet. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-2, amelyet Pacific típusú elrendezésként is ismerünk. A „Duke of Gloucester” maximális sebessége körülbelül 100 mph (160 km/h) volt, ami figyelemreméltó teljesítménynek számított a maga idejében.

A mozdony teljesítménye és hatékonysága érdekében speciális szárazfűtéses kazánnal rendelkezett, valamint egy új típusú Tetme-mozdonykályha volt beleszerelve. Bár pontos utasférőhelyekről nem találhatók információk, a mozdony elsődlegesen vonóerőt biztosított, és nem maga szállított utasokat.

Szolgálati történelem

A BR Standard Class 8 mozdonyt különféle expresszvonatok húzására használták az Egyesült Királyság különböző vasútvonalain. Bár technikai szempontból ígéretes volt, a mozdony teljesítményét gyakran korlátozták a nem megfelelő karbantartási eljárások és a menetrendszerű javítások hiánya. Továbbá, az 1950-es évek végére a dízel és elektromos mozdonyok terjedése miatt a gőzmozdonyok szerepe fokozatosan háttérbe szorult.

Az „Duke of Gloucester”-t 1962-ben vonták ki a forgalomból, és sokáig azt hitték, hogy örökre eltűnik a vasúti történelem süllyesztőjében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A BR Standard Class 8 mozdonyt szerencsére megmentették a selejtezéstől, és alapos restaurálás után ma is működőképes állapotban van. Jelenleg nosztalgiameneten vesz részt az Egyesült Királyságban, ahol különféle vasúti rendezvényeken és kiállításokon csodálhatják meg az érdeklődők. A „Duke of Gloucester” ikonikus megjelenése és története miatt a vasútrajongók körében különleges tiszteletnek örvend.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a BR Standard Class 8 sorozatból csak egy példány készült, az „Duke of Gloucester” jelentős hatást gyakorolt a vasúti közösségre és a vasúti történészekre. A mozdony különleges technikai megoldásai és impozáns teljesítménye miatt számos vasúti modell gyártó cég készített róla méretarányos másolatokat.

A mozdony beceneve, „Duke of Gloucester”, egy brit nemesi címre utal, amely erős történelmi és kulturális gyökerekkel rendelkezik az Egyesült Királyságban. Bár közvetlen film- vagy könyvbeli megjelenésről nincs információ, a vasúti modellezők körében igen népszerű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év: 1954
Tengelyelrendezés: 4-6-2 (Pacific)
Maximális sebesség: 160 km/h
Pályaszám: 71000

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/BR_Standard_Class_8