Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 9F 92220, más néven „Evening Star”, egy ikonikus brit gőzmozdony, amelyet 1960-ban gyártottak a British Railways számára. A mozdonyt a Swindon Works üzemében építették, és az utolsóként gyártott brit gőzmozdony volt, amely a BR Standard sorozat része. Ez a sorozat a vasúti közlekedés modernizálására született, hogy kielégítse az egyre növekvő áruszállítási igényeket a brit vasúthálózaton. Az Evening Star egyike annak a 251 darab 9F osztályú mozdonynak, amelyeket 1954 és 1960 között építettek.
Technikai jellemzők
- Hajtásrendszer: Gőzmozdony
- Tengelyelrendezés: 2-10-0
- Teljesítmény: 2530 LE (lóerő)
- Maximális sebesség: Körülbelül 90 km/h
- Méretek: Hossz: 21,4 méter
- Futómű: 10 tengelyes, merev alváz
- Fékrendszer: Légfék
Szolgálati történelem
Az Evening Star a Brit Railways hálózatának részeként teher- és alkalmanként személyszállító vonatokat húzott. Az 1960-as évek közepén a vasúti hálózatot az új dízel- és villamos mozdonyok vették át, aminek következtében a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az Evening Start 1965-ben vonták ki a szolgálatból. Rövid, de jelentős pályafutása során híressé vált mint az utolsó brit gőzmozdony.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az Evening Star szerencsére megmenekült a fémhulladékká válástól, és a brit vasúttörténet fontos darabjaként a National Railway Museum, York egyik kiállítási tárgya lett. A mozdony többször is bemutató- és nosztalgiajáratokon vett részt, így a vasútrajongók közvetlen közelről láthatták történelmi jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az Evening Star becenevét az utolsó gőzmozdonyként való státuszának és az elnevezés költői jelentésének köszönheti.
- A mozdony immár ikonikus alakja számos modellvasútkészítő palettáján megtalálható, és népszerű a vasútrajongók körében.
- Az Evening Star megjelenik különböző filmekben és irodalmi művekben is, mint a brit ipari történelem egyik jelképe.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |