Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 9F gőzmozdonyt a Brit Államvasutak (British Railways) fejlesztette ki a nehéz tehervonatok vontatására. Az 1950-es évek elején jelentkező szükséglet kielégítésére, ezek a mozdonyok a vasúthálózat különböző vonalain üzemeltek, és céljuk az volt, hogy a teherszállítás hatékonyságát javítsák. A típust Robert Riddles tervezte, és gyártása 1954-ben kezdődött.
A 9F sorozatot a Crewe, Swindon és Derby gyárakban készítették, az összesen legyártott példányok száma 251 volt. A mozdonyok építését egészen 1960-ig folytatták, a brit vasúti hálózat egyik legutolsó gőzüzemű sorozataként.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 9F gőzmozdonyt a nehéz teherszállításra optimalizálták, és az 2-10-0 tengelyelrendezés jellemezte. Ez az elrendezés nagy vonóerőt biztosított, ami különösen előnyös volt a hosszú és nehéz tehervonatok esetén.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: Körülbelül 2500 lóerő
- Maximális sebesség: 90 km/h (56 mph)
- Méretek: Hosszúság: 66 láb 2 hüvelyk (20,17 m)
- Tengelytáv: Nem meghatározott
- Futómű: 2-10-0
- Fékrendszer: Gőzfék és vákuumfék
- Vezérlés: Kézi vezérlés
Szolgálati történelem
A BR Standard Class 9F mozdonyokat elsősorban Nagy-Britanniában használták, főként nehéz teherszállításban. A vonatok jó teljesítményt nyújtottak a hosszú és meredek emelkedőkön is. Az 1960-as években azonban a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó 9F mozdony 1968-ban szűntette meg a szolgálatot.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több BR Standard Class 9F mozdony is fennmaradt, és különböző múzeumokban, illetve vasúti örökségvonalakon találhatóak meg. Ezek közül néhány példány működőképes formában van megőrizve, és nosztalgikus utazásokra is használják őket a vasúti rajongók számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A BR Standard Class 9F mozdonyok több modellsorozatban is megjelentek és népszerűek a vasúti modellezők körében. Az egyik legismertebb példány a „Evening Star”, amely az utolsó gőzmozdonyként készült a Brit Államvasutak számára, és különös jelentőséggel bír a vasúti történelemben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2500 lóerő |
Maximális sebesség | 90 km/h (56 mph) |
Tengelyelrendezés | 2-10-0 |
Hosszúság | 66 láb 2 hüvelyk (20,17 m) |
Fékrendszer | Gőzfék és vákuumfék |