British Rail 10800 dízelmozdony

A British Rail 10800 dízelmozdony az 1950-es évek úttörője volt, kiemelve a dízeltechnológia fejlődését a brit vasutaknál.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail 10800 dízelmozdony egy fontos mérföldkő volt a brit vasúti ipar történetében. A mozdonyt a Birmingham Small Arms Company (BSA) gyártotta, és 1950-ben készült el. Ez a dízelmozdony volt az Egyesült Királyságban az első, amelyet speciálisan a dízeles vontatásra fejlesztettek ki, és nem átalakított gőzmozdony volt.

A mozdony megépítésének célja az volt, hogy kísérleti megoldásként szolgáljon a British Railways számára, hogy felmérjék a dízeltechnológia potenciálját a brit vasúthálózaton. Bár csak egyetlen példány készült, ez a prototípus jelentős hatást gyakorolt a jövőbeli dízelmozdonyok fejlesztésére.

Technikai jellemzők

A British Rail 10800 dízelmozdony dízel-elektromos hajtásrendszert alkalmazott. Ez egy 800 lóerős dízelmotort takart, amely generátort hajtott meg, az áramot pedig elektromos motorok továbbították a kerekekhez. A tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy két forgóváz tartalmazott négy-négy hajtott tengelyt.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 97 km/h (60 mph) volt. A teljes hosszúsága 16,5 méter (54 láb), és a magassága 3,9 méter (13 láb). A jármű súlya körülbelül 72 tonna volt.

Szolgálati történelem

A British Rail 10800 mozdonyt kezdetben a Midland régióban helyezték szolgálatba, ahol főként személyszállító vonatoknál használták. Az üzemeltetése során bemutatott megbízhatósági problémák miatt végül csak kísérleti célokra használták annak felmérésére, hogy a dízeltechnológia hogyan teljesít különböző szolgáltatásokban.

Az 10800-at 1959-ben kivonták a British Rail szolgálatából, de továbbra is különböző tesztekben vett részt, mielőtt 1968-ban hivatalosan is leállt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A British Rail 10800 mozdony sajnálatos módon nem maradt fenn múzeumi darabként, így napjainkban nem lehet megtekinteni semmilyen formában. A mozdony sorsát végül a selejtezés pecsételte meg.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail 10800 jelentős történelmi értékkel bír, mivel az első brit dízel-elektromos mozdony volt, amelyet teljes egészében ilyen célra fejlesztettek ki. Noha nem lett belőle elterjedt típus, fontos mérföldkőnek számít a technológia brit vasútvonalakon való bevezetésében. Modellvasúti változata ritka, de a vasúti rajongók és gyűjtők körében nagy érdeklődés övezi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 800 lóerő
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Maximális sebesség 97 km/h (60 mph)
Hosszúság 16,5 méter (54 láb)
Magasság 3,9 méter (13 láb)
Súly 72 tonna

Hivatkozások

British Rail 10800 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google