British Rail 11001 dízelmozdony

A British Rail 11001 dízelmozdony a brit vasúti történelem egyik innovációja volt, amely az 1950-es évek elején új távlatokat nyitott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail 11001 egy dízelmozdony, amelyet 1949-ben gyártottak az angliai Southern Railway Works telephelyén, Ashfordban. Az ilyen típusú mozdonyok kifejlesztésének célja az volt, hogy alternatívát nyújtsanak a hagyományos gőzmozdonyokkal szemben, különösen a kisebb pályaudvarok teher- és tolatási munkáiban. Az 11001 a háború utáni időszak technológiai fejlődésének része volt, amikor a vasúttársaságok dízeltechnológia iránti érdeklődése növekedett. A mozdony egy példányban készült.

Technikai jellemzők

A British Rail 11001 dízelmozdony hármas tengelyelrendezéssel (0-6-0) rendelkezett, ami azt jelentette, hogy hat hajtókeréke volt, de nem voltak sem vezető-, sem futókerékpárjai. A mozdonyt egy Paxman RPH 6 négyütemű dízelmotor hajtotta, amely 500 lóerőt (370 kW) biztosított. Maximális sebessége körülbelül 32 km/h (20 mph) volt, ami elégnek bizonyult a rövidebb, tolatási feladatokhoz. Bár nem készült kifejezetten személyszállításra, hozzávetőleges hossza 9,8 méter volt, ami meglehetősen kompakt méretet jelentett.

Szolgálati történelem

A British Rail 11001 főleg tolatási szolgálatban állt angliai vasútállomások körül, ahol kisebb teherkocsik áthelyezésére használták. Szolgálata alatt fontos szerepet töltött be abban, hogy bemutassa a dízelmozdonyok hatékonyságát a hagyományos gőzmozdonyokkal szemben. Technikai megbízhatósága és gazdaságossága ellenére, a mozdonyt végül 1959-ben selejtezték, mivel a vasúttársaság újabb, korszerűbb típusokat kezdett használni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A British Rail 11001 mozdony sajnos nem maradt fenn az utókor számára. Nincs ismert példány, amelyet múzeumban vagy más történeti gyűjteményben kiállítottak volna. A típus így csak a történeti leírásokban és fényképeken keresztül maradt fenn.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a British Rail 11001 egyedi példány volt, mégis szimbolizálta a dízeltechnológia térhódítását az Egyesült Királyságban. Modellvasúti gyártók körében nem vált különösebben népszerűvé, és nem ismert róla, hogy a kulturális termékekben, például filmekben vagy könyvekben említették volna.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év: 1949
Teljesítmény: 500 lóerő (370 kW)
Tengelyelrendezés: 0-6-0
Maximális sebesség: 32 km/h (20 mph)
Hossz: 9,8 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_11001

Képek

Források: Wikipédia, Google