British Rail 18000 elektromos mozdony

A British Rail 18000 elektromos mozdony a vasúti technológia úttörője volt, amely a második világháború utáni korszak innovációját képviselte az Egyesült Királyságban.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail 18000 egy gázolaj-elektromos mozdony, melyet 1949-ben gyártottak a Brown, Boveri & Cie nevű svájci vállalatnál. Az Egyesült Királyság vasúthálózatának korszerűsítése során szükség volt új típusú mozdonyok bevezetésére, amelyek az ország villamosítási terveihez alkalmazkodtak. A mozdonyt a Great Western Railway (GWR) rendelte meg először, de a British Railways átvette a projektet a vasúti társaságok államosítása után. Csupán egyetlen példány készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A British Rail 18000 egy gázolaj-elektromos mozdony. A gázolaj-turbina hajtotta generátorok alakították át az energiát villamos árammá, amely a mozdony villanymotorjait működtette. A teljesítménye körülbelül 2500 lóerő volt, és a legnagyobb sebessége 145 km/h körül mozgott. A mozdony Co-Co tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három hajtott tengely volt.

Szolgálati történelem

A mozdony a Western Region of British Railways szolgálatában állt, és főként postai és expressz személyszállító vonatok élén üzemelt. Bár kezdetben nagy reményeket fűztek hozzá, a Brit vasúthálózat fejlődése során a mozdony viszonylag hamar elavulttá vált a gázolaj-turbina technológia más típusokkal szembeni korlátai miatt. Ennek következtében 1960-ban kivonták a szolgálatból és visszaküldték Svájcba.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A British Rail 18000 mozdony megőrzésre került, és jelenleg a Didcot Railway Centre múzeumban található, ahol szakszerűen helyreállították. Bár jelenleg nem működőképes állapotú, a látogatók megtekinthetik, és betekintést nyerhetnek a korszak technikai újításainak világába.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail 18000 gázolaj-elektromos mozdony különlegessége miatt érdekes tárgya a vasúti modellezőknek. A mozdonyt néhány modellgyártó is elkészítette méretarányos változatban, kielégítve ezzel a vasúti rajongók igényeit. Bár nem vált olyan kultikus jelentőségűvé, mint más brit mozdonyok, egyedisége miatt töretlenül érdekes maradt a vasúttörténet iránt érdeklődők számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_18000

Képek

Források: Wikipédia, Google