British Rail 18100 elektromos mozdony

A British Rail 18100 elektromos mozdony a brit vasúttörténelem egy különleges darabja, amely az 1950-es években modern technológiájával úttörő szerepet játszott az elektromos vasúti közlekedés fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail 18100 egy különleges villamos mozdony volt, amelyet a Metropolitan-Vickers gyártott. Az 1951-ben készült mozdonyt a British Railways számára fejlesztették ki, hogy kielégítse az Egyesült Királyságban a villamos vontatás iránti növekvő igényt. A mozdony kísérleti céllal készült, része volt egy tervnek, amelyben új technológiákat próbáltak ki a vasúti közlekedés hatékonyságának növelése érdekében. Mivel a példányszám mindössze egy volt, a 18100 egyedi darabnak számít, amely fontos szerepet játszott a villamos mozdonyok fejlesztésében a British Railways-nél.

Technikai jellemzők

A British Rail 18100 egy elektromos mozdony volt, amelyet egy csúcstechnológiájú gáz-turbina hajtott meg. A mozdony teljesítményét a turbina egyedülálló megoldásai biztosították, amely akkoriban újdonságnak számított. Az 18100 tengelyelrendezése Bo-Bo-Bo volt, ami azt jelentette, hogy a mozdony hat hajtott tengellyel rendelkezett. A maximális sebessége körülbelül 90 mph (144 km/h) volt, amely elég gyorsnak számított a korszakában. A mozdony hosszúsága 70 láb (21,3 méter) volt, amely impozáns méreteket kölcsönzött neki a brit vasutakon.

Szolgálati történelem

A mozdony a Great Western Railway vonalain szolgált, ahol kipróbálták az új hajtási rendszert. Az 18100-as mozdonyt azonban viszonylag rövid idő után kivonták a forgalomból, mivel a gáz-turbinás rendszer bonyolultnak és nem gazdaságosnak bizonyult a karbantartás szempontjából. Ennek ellenére az 18100-as fontos szerepet játszott a brit vasút technológiai fejlődésében, hiszen segített tapasztalatokat gyűjteni az elektromos mozdonyok használatát illetően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A British Rail 18100 sajnos nem maradt fenn a mai napig. A mozdonyt a szolgálatból való kivonását követően selejtezték, így ma már nincs megőrzött példánya sem múzeumban, sem más helyen.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A British Rail 18100 volt az egyik első mozdony, amelynél gáz-turbinás hajtást alkalmaztak, ami akkoriban forradalminak számított.
  • Bár a mozdony nem maradt fenn, az újításai hozzájárultak a későbbi technológiai fejlesztésekhez a brit vasúti közlekedésben.
  • A mozdony jelenleg nincs reprezentálva sem modellvasúti formában, sem más popkulturális kontextusban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

British Rail 18100 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google