Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 09 dízelmozdony a British Rail számára készült 1959-ben, a nagy-britanniai vasúti hálózat dízelizációs programjának részeként. A Class 09 mozdonyok a dízelmozdonyok korai sorozatának tagjai voltak, és elsősorban tolatási feladatokra tervezték őket. A gyártást a British Railways végezte, hogy kielégítse a hatékonyabb és megbízhatóbb tolatási mozdonyok iránti igényt.
Az 1959-es év alatt a Class 09 mozdonyok a BR Derby és a BR Crewe üzemekben készültek. A típusból összesen 26 darabot gyártottak, amelyeket a British Rail saját hálózatában használtak, de exportálásra vagy más vasúttársaságok számára nem készültek példányok.
Technikai jellemzők
A Class 09 mozdonyok dízel hajtásúak voltak, ami a gőzmozdonyokkal szemben jelentős hatékonyságnövekedést eredményezett. A mozdonyok maximális sebessége 27,5 mérföld/óra, ami hozzávetőlegesen 44,3 km/óra. Ezeket a járműveket elsősorban tolatási célokra tervezték, ezért a sebességük nem érte el a személyszállításra alkalmas vonatokét.
Főbb technikai jellemzők:
– Hajtásrendszer: Dízel
– Teljesítmény: 350 lóerő
– Tengelyelrendezés: 0-6-0
– Maximális sebesség: 44,3 km/óra
– Méret: Hosszúság 8,85 méter
– Fékrendszer: Vákuumfék
Szolgálati történelem
A Class 09 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Királyság vasúti hálózatának tolatási feladataiban. A dízelmozdonyok magas megbízhatósága és alacsony karbantartási igénye miatt rendkívül népszerűek voltak. Az 1980-as évekre azonban ezek a mozdonyok elavultak, és fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket modernebb típusok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány Class 09 mozdony megőrzésre került, és ma is látható különböző brit vasúti múzeumokban. Működőképes állapotban is fennmaradt néhány példány, amelyek nosztalgiavonatokban vesznek részt, népszerű látványosságot nyújtva a vasúti rajongók számára. Egyes példányok a Bluebell Railway és más örökségi vasútvonalakon is működnek.
Érdekességek és kulturális hatás
A British Rail Class 09 dízelmozdonyok bár nem annyira ikonikusak, mint egyes utastársaik, mégis fontos helyet foglalnak el a brit vasúttörténelemben. Ezek a mozdonyok gyakran megjelennek modellvasutakban, különösen a brit vasúti modellezők körében. A méretarányos modelljeik több gyártó kínálatában is megtalálhatók, ami tovább erősíti a típus népszerűségét a vasúti rajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 44,3 km/óra |
Teljesítmény | 350 lóerő |
Hossz | 8,85 méter |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Fékrendszer | Vákuumfék |