British Rail Class 13 dízelmozdony

A British Rail Class 13 dízelmozdony különleges kialakításával és tolómozdonyként való használatával a nehéz iparvidékek kulcsfontosságú szereplője lett az 1960-as években.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 13 dízelmozdony egy különleges szerelvény, amelyet 1965-ben gyártottak Sheffield Tinsley rendezőpályaudvarának igényei szerint. A mozdony a növekvő ipari forgalom hatékonyabb kezelésére készült, mivel a hagyományos mozdonyok kapacitása nem volt elegendő a szükséges tolatómunka elvégzéséhez. A Class 13-at az English Electric készítette, és a gyártás során két Class 08 dízelmozdonyt kapcsoltak össze, hogy egy nagyobb teljesítményű szerelvényt alkossanak.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 13 dízelmozdony különlegessége, hogy két Class 08 mozdonyt kapcsoltak össze, így egy úgynevezett „master and slave” rendszer alakult ki. A két mozdony együttesen dolgozott, egy központi vezérlőegységgel, amely a „master” mozdonyban helyezkedett el. A meghajtás dízel rendszerű volt, és a kialakításának köszönhetően nagyobb teljesítményre volt képes, mint egy hagyományos Class 08. A rendszer maximális sebessége körülbelül 32 km/h volt, amelyek főként tolatási és rendezési feladatokra voltak alkalmasak.

Szolgálati történelem

A Class 13 mozdonyokat kizárólag a Tinsley rendezőpályaudvaron használták, és kifejezetten az ottani nehéz tolatási feladatokra fejlesztették ki. Bár a szerelvény a tolatómunka során hatékonynak bizonyult, a számuk összesen csak három darabra korlátozódott. A British Rail 1985-ben vonta ki a szolgálatból ezeket a mozdonyokat, miután a pályaudvar igényei megváltoztak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon a British Rail Class 13 mozdonyok egyike sem maradt meg a mai napig. A szolgálatból való kivonást követően mindhárom példányt selejtezték, így már csak történelmi emlékként léteznek.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A British Rail Class 13 mozdony nem vált széles körben ismertté az általános vasúti rajongók körében, mivel specifikus feladatra tervezték és csak korlátozott helyen használták.
  • Különleges felépítése miatt a modellvasúti rajongók körében sem terjedt el, mivel az egyedi szerelvény kevéssé volt reprodukálható méretarányos modellek formájában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1965
Maximális sebesség 32 km/h
Gyártó English Electric
Példányszám 3

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_13

Képek

Források: Wikipédia, Google