British Rail Class 16 dízelmozdony

A British Rail Class 16 dízelmozdonyok az 1950-es években szolgálták az Egyesült Királyság vasúthálózatát, mint az egyik első generációs dízelmozdonyok, amelyek a gőzerő korszakát váltották fel.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 16 dízelmozdonyokat a 20. század közepén, pontosabban 1958-ban gyártották, hogy kielégítsék a British Railways modernizációs igényét. E mozdonyok a dízel- és elektromos hajtású vonatok felé való átállás részeként készültek, mivel a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. A Class 16 mozdonyokat az Anglo-Franco-Belge gyártotta Belgiumban az angliai vasúti használatra.

A mozdonyokat elsősorban teherszállításra tervezték, és a British Railways által közlekedtetett típusok közé tartoztak. Mindössze 10 darab készült belőlük, ami viszonylag kis számnak tekinthető a kor más dízelmozdonyaival összehasonlítva.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 16 egy dízel-elektromos mozdony, amely 800 lóerős teljesítménnyel büszkélkedhet. A Co-Bo tengelyelrendezés jellemzi, amely öt tengelyt tartalmaz: három meghajtott és két nem meghajtott. Az ilyen elrendezés különösen a kisebb tengelynyomású vonalakra volt kedvező.

A maximális sebessége 60 mérföld per óra (kb. 97 km/h). A mozdonyok hossza körülbelül 14,17 méter, ami kompakt méretet biztosított a manőverezéshez. A Class 16 nem személyszállításra készült, így utasok számára nem lett kialakítva hely.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 16 mozdonyok kizárólag az Egyesült Királyság területén üzemeltek, elsősorban az ország keleti részén. Bár kezdetben használhatónak bizonyultak, a mozdonyok technikai megbízhatósági problémákkal küzdöttek. E problémák miatt a mozdonyokat 1968-ig kivonták a forgalomból, mindössze egy évtizednyi szolgálat után.

Némi kísérlet történt a modernizációra és javításra, de a technológiai korlátok miatt ezek nem bizonyultak hatékonynak. Így a Class 16 sosem lett a brit vasutak zászlóshajó modellje.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a British Rail Class 16 mozdonyokból nem maradt fenn egyetlen példány sem. A rövid élettartamuk és a megbízhatósági problémák miatt az összes példányt selejtezték, így ezek a mozdonyok ma már csak vasúttörténeti jelentőségük révén ismertek.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 16 mozdonyok nem rendelkeztek jelentős kulturális hatással, és nem kaptak becenevet az utazóközönség vagy a vasút rajongói körében. Modellvasúti változatuk sem vált igazán népszerűvé, részben a rövid szolgálati idejük és a korlátozott példányszám miatt.

Bár nem emelkedtek a brit vasúti történelem ikonjai közé, a Class 16 mozdonyok korai kísérleteknek tekinthetők a dízel-elektromos technológia széleskörű alkalmazására.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_16