Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 17 dízelmozdonyt a 1960-as évek elején fejlesztették ki, hogy helyettesítsék az elavult gőzmozdonyokat Nagy-Britanniában. A gyártást a Clayton Equipment Company végezte, és az 1962-es évben indították el. A Class 17 mozdonyokat a British Railways számára készítették, és összesen 117 darabot gyártottak. Az új dízelmozdonyok bevezetése egyaránt célzott a hatékonyság javítására és az üzemeltetési költségek csökkentésére.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 17 egy dízel-elektromos mozdony volt, amelyet kifejezetten a közepes teher- és személyvonatok húzására terveztek. Tengelyelrendezésük Bo–Bo volt, ami lehetővé tette a jó manőverezhetőséget és a különböző vasúti vonalakon való közlekedést. A mozdony maximális sebessége körülbelül 113 km/h volt, ami megfelelő volt az akkori közlekedési igényekhez. A Class 17 mozdonyok közepes méretűek voltak, és dízelmotor hajtotta őket, amely elektromos árammá alakította a motor energiáját a vontatáshoz.
Szolgálati történelem
A Class 17 dízelmozdonyokat a British Railways különböző részlegei használták az Egyesült Királyságban. Szolgálatukat azonban nem tartották sokáig sikeresnek, mivel több műszaki problémát is felmerült, mint például a megbízhatatlan motorok és a hűtőrendszer hibái. Emiatt a mozdonyokat már viszonylag korán, a 1970-es évek elején kezdték kivonni a forgalomból, és végül 1975-re teljesen eltűntek a menetrend szerinti szolgáltatásokból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Class 17 mozdonyok közül sajnos egy sem maradt fenn működőképes állapotban, és nem szerepelnek jelenleg múzeumokban sem. Ez annak a következménye, hogy a sorozatot viszonylag rövid idő alatt vonták ki, és nem tartották különösebben fontosnak a megőrzését.
Érdekességek és kulturális hatás
A British Rail Class 17 mozdonyokat gyakran „Clayton” néven emlegették, ami a gyártó cég nevére utal. A modellvasúti piac számára nem vált különösebben népszerűvé, így ritkán találkozunk velük a modellezés világában. Bár ikonikus státuszt nem értek el, a vasúti rajongók körében mégis ismertek, főleg mint a brit vasúttörténelem egy kevésbé sikeres fejezete.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1962 |
Tengelyelrendezés | Bo–Bo |
Maximális sebesség | 113 km/h |
Hivatkozások
További információ a British Rail Class 17 dízelmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google