Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 23 dízelmozdony, közismert becenevén „Baby Deltic”, az Egyesült Királyságban a British Railways részére készült. A típust az angol Brush Traction gyártotta 1959-ben. A Class 23 fejlesztésének célja az volt, hogy kisebb és könnyebb mozdonyt biztosítson a vasúthálózat számára, amely a nagyobb Class 55 „Deltic” mozdonyok technológiájára épült. A gyártás során összesen 10 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 23 dízelmozdony központi eleme a Napier Deltic D18-12 dízelmotor volt, amely 1,100 lóerős teljesítményt nyújtott. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelentette, hogy mind a négy tengelye hajtott. A Class 23 maximális sebessége körülbelül 120 km/h (75 mph) volt. A mozdonyok viszonylag kompakt méretei és a könnyű szerkezetük éppen megfelelő volt a brit vasúthálózat igényeinek kielégítésére.
Szolgálati történelem
Az első British Rail Class 23 mozdony 1959-ben állt szolgálatba, elsősorban Kelet-Angliában, ahol a London és a cambridge-i vonalon közlekedtek. Azonban a típus számos technikai problémával szembesült, különösen a Napier motor megbízhatóságával kapcsolatosan, ami jelentős karbantartási kihívásokat jelentett. A mozdonyokat végül 1971-ig fokozatosan vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs megőrzött példánya a British Rail Class 23 mozdonynak, mivel a típus minden példányát selejtezték. Törekvések történtek egy nap újjáépítésükre, hogy a vasúttörténelem ezen különleges darabját megőrizzék a jövő generációi számára is.
Érdekességek és kulturális hatás
A „Baby Deltic” becenév a Class 23 mozdonyok kompakt méretére utal, összekapcsolva őket a nagyobb „Deltic” testvérrel. A típus a vasúti hobbi és modellgyártás világában is jelentős népszerűségnek örvendett, számos modellgyártó készített méretarányos változatokat. A Class 23 emellett a vasúti szakirodalmakban is gyakran említett, mint egy technológiai kísérlet, amely bár nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mégis különleges szerepet töltött be a brit vasúti történetben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1959 |
Teljesítmény | 1,100 LE |
Maximális sebesség | 120 km/h (75 mph) |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |