British Rail Class 23 dízelmozdony

A British Rail Class 23 dízelmozdony, melyet gyakran „Baby Deltics” néven emlegetnek, egy rövid élettartamú, de innovatív széria volt, amely az 1950-es évek végén jelent meg az Egyesült Királyság vasútjain. Ezek a mozdonyok különlegességüket az egyedi Deltic motorjaiknak köszönhették, amelyek izgalmas technikai megoldásokat rejtettek magukban.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 23 dízelmozdony, közismert becenevén „Baby Deltic”, az Egyesült Királyságban a British Railways részére készült. A típust az angol Brush Traction gyártotta 1959-ben. A Class 23 fejlesztésének célja az volt, hogy kisebb és könnyebb mozdonyt biztosítson a vasúthálózat számára, amely a nagyobb Class 55 „Deltic” mozdonyok technológiájára épült. A gyártás során összesen 10 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 23 dízelmozdony központi eleme a Napier Deltic D18-12 dízelmotor volt, amely 1,100 lóerős teljesítményt nyújtott. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelentette, hogy mind a négy tengelye hajtott. A Class 23 maximális sebessége körülbelül 120 km/h (75 mph) volt. A mozdonyok viszonylag kompakt méretei és a könnyű szerkezetük éppen megfelelő volt a brit vasúthálózat igényeinek kielégítésére.

Szolgálati történelem

Az első British Rail Class 23 mozdony 1959-ben állt szolgálatba, elsősorban Kelet-Angliában, ahol a London és a cambridge-i vonalon közlekedtek. Azonban a típus számos technikai problémával szembesült, különösen a Napier motor megbízhatóságával kapcsolatosan, ami jelentős karbantartási kihívásokat jelentett. A mozdonyokat végül 1971-ig fokozatosan vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs megőrzött példánya a British Rail Class 23 mozdonynak, mivel a típus minden példányát selejtezték. Törekvések történtek egy nap újjáépítésükre, hogy a vasúttörténelem ezen különleges darabját megőrizzék a jövő generációi számára is.

Érdekességek és kulturális hatás

A „Baby Deltic” becenév a Class 23 mozdonyok kompakt méretére utal, összekapcsolva őket a nagyobb „Deltic” testvérrel. A típus a vasúti hobbi és modellgyártás világában is jelentős népszerűségnek örvendett, számos modellgyártó készített méretarányos változatokat. A Class 23 emellett a vasúti szakirodalmakban is gyakran említett, mint egy technológiai kísérlet, amely bár nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mégis különleges szerepet töltött be a brit vasúti történetben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1959
Teljesítmény 1,100 LE
Maximális sebesség 120 km/h (75 mph)
Tengelyelrendezés Bo-Bo

Hivatkozások