British Rail Class 25 dízelmozdony

A British Rail Class 25 dízelmozdony a brit vasúti közlekedés egyik meghatározó szereplője volt, megbízhatóságával és sokoldalúságával hosszú évtizedeken át szolgált az ország vasútvonalain.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 25 dízelmozdonyokat a British Railways számára fejlesztették ki az 1960-as évek elején. A gyártáshoz vezető döntés célja az volt, hogy modern, megbízható dízelmozdonyokat biztosítsanak az Egyesült Királyság vasúti hálózatának, amelyek hatékonyan helyettesíthetik a korábbi gőzmozdonyokat. A mozdonyokat főként teher- és személyszállítási feladatokra szánták.

A gyártást 1961-ben kezdték meg, és a mozdonyok építése 1961-től 1967-ig tartott. A típus gyártója a British Railways Derby, Darlington és Crewe telephelyei voltak. Összesen 327 darabot gyártottak belőle, ami jelentős számnak számított a brit vasút történetében.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 25 dízelmozdonyok a dízel-villamos meghajtású típusok közé tartoztak, amelyek a Sulzer által készített dízelmotorral működtek. A mozdonyok maximális teljesítménye 1250 lóerő volt, amely elegendőnek bizonyult a korabeli teher- és személyszállítási feladatokhoz.

  • Teljesítmény: 1250 lóerő
  • Hajtás: Dízel-villamos
  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Hossz: 14,3 méter
  • Magasság: 3,9 méter
  • Tengelyelrendezés: Bo-Bo

A mozdonyok különféle felszereltséggel rendelkeztek a kényelmes és hatékony működés érdekében, beleértve a légfékrendszert, valamint az utastér- és áruszállítási igényekhez igazodó kialakítást.

Szolgálati történelem

A Class 25 mozdonyokat széles körben alkalmazták a British Railways hálózatán belül, főleg teher- és regionális személyszállítási feladatokra. Az 1960-as és 1970-es évek során ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak az Egyesült Királyság vasúti közlekedésében. Az 1980-as évek végére azonban a technológiai fejlődés és az újabb típusok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

A mozdonyokat több baleset és technikai probléma is érintette a szolgálati évek alatt, amelyek közül néhány jelentős javítási és modernizációs munkálatokat igényelt. Végül a Class 25 mozdonyok teljes kivonása az 1990-es évek elején történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a legtöbb Class 25-ös mozdonyt selejtezték, néhány példány megmenekült a pusztulástól, és ma különféle vasúti múzeumokban tekinthető meg az Egyesült Királyságban. Ezek közül néhány még mindig működőképes, és nosztalgiavonatokban vesz részt. Az ilyen mozdonyok megőrzése fontos része a brit vasúttörténet megőrzésének és bemutatásának.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 25 mozdonyok a brit vasúti modellkedvelők körében is népszerűek, több különböző méretarányú modell is készült róluk. Gyakran „Rats” (Patkányok) becenévvel illették őket a vasúti közösségben, amely az egyedi dizájnjukra utalt. A mozdonyokat gyakran szerepeltetik vasúti témájú könyvekben és kiadványokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

Részletes információ a British Rail Class 25 dízelmozdonyról a Wikipédián