Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 33 egy dízel-villamos mozdonytípus, amelyet a British Rail rendelt. A típus fejlesztését a 1960-as évek elején kezdték meg azzal a céllal, hogy egy erőteljes és megbízható dízelmozdonyt hozzanak létre, amely alkalmas a déli régiók igényeinek kielégítésére. A mozdonyokat a Birminghamnál található Birmingham Railway Carriage and Wagon Company (BRCW) gyártotta.
Az első példány 1960-ban gördült ki a gyárból, majd a további gyártás 1965-ig folytatódott. Összesen 98 darabot készítettek, amelyeket a British Rail különböző vonalain állítottak szolgálatba.
Technikai jellemzők
A Class 33 mozdonyokat dízelmeghajtással látták el, és dízel-villamos hajtásrendszerrel rendelkeznek. A mozdonynak egy 1,550 lóerős motorja van, amelyet a Sulzer szállított. A mozdonyok Co-Co tengelyelrendezéssel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy három tengelyes forgóvázakon futnak.
A maximális sebességük eléri a 140 km/h-t. A mozdonyok hossza körülbelül 15,42 méter, és különböző típusú fékrendszerekkel vannak felszerelve, beleértve a légféket is.
Szolgálati történelem
A British Rail Class 33 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság déli és délnyugati régióiban használták. Ezek a mozdonyok személy- és teherszállító szolgálatot is elláttak. A kiváló teljesítményük miatt a ’60-as években és később is széles körben alkalmazták őket.
A mozdonyok az 1980-as és 1990-es évek során kezdtek kiöregedni a szolgálatból. A legtöbb példány a ’90-es évek végére leállításra vagy selejtezésre került.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jó néhány Class 33 mozdony fennmaradt a korábbi selejtezések ellenére. Ezek több nosztalgiavasutat és múzeumot gazdagítanak az Egyesült Királyságban. Néhány példány teljesen működőképes, és alkalmi nosztalgiautakon is részt vesznek.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Class 33 mozdonyokat gyakran „Crompton” becenévvel illetik, amely az elektromos berendezések gyártójára, az Crompton Parkinson-ra utal.
- A mozdonyok modellvasúti verzióit több neves modellvasút-gyártó is kínálja, és népszerűek a vasútmodellezők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártó | Birmingham Railway Carriage and Wagon Company |
Gyártási időszak | 1960 – 1965 |
Összes gyártott egység | 98 |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Teljesítmény | 1,550 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Tengelytáv | 15,42 m |
Hivatkozások
További információ a British Rail Class 33 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google