British Rail Class 33 dízelmozdony

A British Rail Class 33 dízelmozdony a brit vasút történelmének egyik ikonikus szereplője, mely megbízhatóságával és sokoldalúságával hosszú időn át szolgálta a déli vasútvonalakat.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 33 egy dízel-villamos mozdonytípus, amelyet a British Rail rendelt. A típus fejlesztését a 1960-as évek elején kezdték meg azzal a céllal, hogy egy erőteljes és megbízható dízelmozdonyt hozzanak létre, amely alkalmas a déli régiók igényeinek kielégítésére. A mozdonyokat a Birminghamnál található Birmingham Railway Carriage and Wagon Company (BRCW) gyártotta.

Az első példány 1960-ban gördült ki a gyárból, majd a további gyártás 1965-ig folytatódott. Összesen 98 darabot készítettek, amelyeket a British Rail különböző vonalain állítottak szolgálatba.

Technikai jellemzők

A Class 33 mozdonyokat dízelmeghajtással látták el, és dízel-villamos hajtásrendszerrel rendelkeznek. A mozdonynak egy 1,550 lóerős motorja van, amelyet a Sulzer szállított. A mozdonyok Co-Co tengelyelrendezéssel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy három tengelyes forgóvázakon futnak.

A maximális sebességük eléri a 140 km/h-t. A mozdonyok hossza körülbelül 15,42 méter, és különböző típusú fékrendszerekkel vannak felszerelve, beleértve a légféket is.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 33 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság déli és délnyugati régióiban használták. Ezek a mozdonyok személy- és teherszállító szolgálatot is elláttak. A kiváló teljesítményük miatt a ’60-as években és később is széles körben alkalmazták őket.

A mozdonyok az 1980-as és 1990-es évek során kezdtek kiöregedni a szolgálatból. A legtöbb példány a ’90-es évek végére leállításra vagy selejtezésre került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jó néhány Class 33 mozdony fennmaradt a korábbi selejtezések ellenére. Ezek több nosztalgiavasutat és múzeumot gazdagítanak az Egyesült Királyságban. Néhány példány teljesen működőképes, és alkalmi nosztalgiautakon is részt vesznek.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Class 33 mozdonyokat gyakran „Crompton” becenévvel illetik, amely az elektromos berendezések gyártójára, az Crompton Parkinson-ra utal.
  • A mozdonyok modellvasúti verzióit több neves modellvasút-gyártó is kínálja, és népszerűek a vasútmodellezők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártó Birmingham Railway Carriage and Wagon Company
Gyártási időszak 1960 – 1965
Összes gyártott egység 98
Maximális sebesség 140 km/h
Teljesítmény 1,550 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Tengelytáv 15,42 m

Hivatkozások

További információ a British Rail Class 33 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google