Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 43, közismertebb nevén a „Warship Class” dízelmozdonyokat a British Rail számára fejlesztették ki, hogy kiváltsák a hagyományos gőzmozdonyokat. A mozdony gyártása 1960-ban kezdődött, a British Rail által megrendelt új generációs dízelmotorok sorába illeszkedve.
A gyártás a British Rail Swindon és North British Locomotive Company Glasgow-ban található gyártósorain zajlott. Két prototípus 1958-ban készült, majd a sorozatgyártás 1960-ban indult. A teljes gyártási metódus az 1960 és 1962 közötti időszakra tehető, és összesen 38 darab mozdony készült.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 43 egy dízel-hidraulikus mozdony, amelyet a maximális hatékonyság érdekében terveztek. Az mozdony fő jellemzői közé tartozik a 2000 lóerős teljesítmény, amely lehetővé tette, hogy akár 145 km/h sebességet is elérjen.
A mozdony négytengelyes elrendezést alkalmaz (B-B konfiguráció), ami hozzájárul a stabilitásához és hatékonyságához. A jármű hossza körülbelül 18 méter, magassága pedig 3,8 méter. Az utaskomfort érdekében nem tartalmaz külön szolgáltatásokat, mint például klímaberendezést vagy automata ajtókat.
Szolgálati történelem
A „Warship” osztályú mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén, a British Rail Network különböző vonalain használták. A mozdonyok az 1970-es évekig voltak szolgálatban, amikor kezdődött a dízel-elektromos mozdonyok bevezetése, és így fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
A mozdonyok főként gyorsvonati és teherforgalomban vettek részt, amely bizonyította sokoldalúságukat és megbízhatóságukat.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány megőrzött „Warship” osztályú mozdony található különböző múzeumokban az Egyesült Királyságban, kiemelkedően a Swindon Múzeumban. Ezek a megőrzött darabok helyreállított állapotban vannak, és időnként nosztalgiavonatok részeként is működtetik őket.
Érdekességek és kulturális hatás
A Class 43 „Warship” mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, mivel ezek voltak az első jelentősebb dízel-hidraulikus mozdonyok az Egyesült Királyságban. Nevüket a brit haditengerészet hajói után kapták, ami különösen közkedveltté tette őket a vasútrajongók körében.
A mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek voltak, különösen a Hornby és a Bachmann gyártó cégek kínálatában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1960 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Teljesítmény | 2000 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Hossz | 18 méter |
Magasság | 3,8 méter |