British Rail Class 43 (Warship Class) dízelmozdony

A British Rail Class 43 (Warship Class) dízelmozdony a brit vasutak korszakalkotó járművei közé tartozik, hiszen az 1960-as években gyorsította fel az utazást és alapozta meg a modern dízeltechnológia fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 43, közismertebb nevén a „Warship Class” dízelmozdonyokat a British Rail számára fejlesztették ki, hogy kiváltsák a hagyományos gőzmozdonyokat. A mozdony gyártása 1960-ban kezdődött, a British Rail által megrendelt új generációs dízelmotorok sorába illeszkedve.

A gyártás a British Rail Swindon és North British Locomotive Company Glasgow-ban található gyártósorain zajlott. Két prototípus 1958-ban készült, majd a sorozatgyártás 1960-ban indult. A teljes gyártási metódus az 1960 és 1962 közötti időszakra tehető, és összesen 38 darab mozdony készült.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 43 egy dízel-hidraulikus mozdony, amelyet a maximális hatékonyság érdekében terveztek. Az mozdony fő jellemzői közé tartozik a 2000 lóerős teljesítmény, amely lehetővé tette, hogy akár 145 km/h sebességet is elérjen.

A mozdony négytengelyes elrendezést alkalmaz (B-B konfiguráció), ami hozzájárul a stabilitásához és hatékonyságához. A jármű hossza körülbelül 18 méter, magassága pedig 3,8 méter. Az utaskomfort érdekében nem tartalmaz külön szolgáltatásokat, mint például klímaberendezést vagy automata ajtókat.

Szolgálati történelem

A „Warship” osztályú mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén, a British Rail Network különböző vonalain használták. A mozdonyok az 1970-es évekig voltak szolgálatban, amikor kezdődött a dízel-elektromos mozdonyok bevezetése, és így fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

A mozdonyok főként gyorsvonati és teherforgalomban vettek részt, amely bizonyította sokoldalúságukat és megbízhatóságukat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány megőrzött „Warship” osztályú mozdony található különböző múzeumokban az Egyesült Királyságban, kiemelkedően a Swindon Múzeumban. Ezek a megőrzött darabok helyreállított állapotban vannak, és időnként nosztalgiavonatok részeként is működtetik őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 43 „Warship” mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, mivel ezek voltak az első jelentősebb dízel-hidraulikus mozdonyok az Egyesült Királyságban. Nevüket a brit haditengerészet hajói után kapták, ami különösen közkedveltté tette őket a vasútrajongók körében.

A mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek voltak, különösen a Hornby és a Bachmann gyártó cégek kínálatában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1960
Maximális sebesség 145 km/h
Teljesítmény 2000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Hossz 18 méter
Magasság 3,8 méter

Hivatkozások

Forrás: British Rail Class 43 (Warship Class) a Wikipédián