Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 66 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, hogy megfeleljen a brit vasúti teherszállítási igényeknek. A mozdonyok gyártása 1998-ban kezdődött, az EMD kanadai gyárában, Londonban, Ontario tartományban. A Class 66 mozdonyok kifejlesztése azért vált szükségessé, mert az Egyesült Királyság vasúti hálózata korszerűsítésre szorult, és a meglévő gépek elavultak.
A Class 66-ot különféle brit vasúttársaságok rendelték meg, köztük a Freightliner, az EWS (English Welsh & Scottish Railway) és más magánoperátorok. Az eredeti gyártási időszak 1998-tól 2015-ig tartott, és összesen több mint 400 példány készült el.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 66 egy dízel-elektrikus mozdony, amelyet a teherszállítási feladatokhoz optimalizáltak.
– Hajtásrendszer: Dízel-elektrikus
– Teljesítmény: Kb. 3.300 lóerő (2.460 kW)
– Tengelyelrendezés: Co-Co
– Maximális sebesség: 120 km/h
– Hossz: Kb. 21 méter
– Magasság: Kb. 3,9 méter
– Tömeg: Kb. 130 tonna
– Futómű: Hat tengely, mindegyiket külön villanymotor hajtja
– Fékrendszer: Légfék
– Vezérlés: Elektronikus vezérlésű dízelmotor
A Class 66 mozdonyokat kimondottan a nagyobb tehervonatok vontatására tervezték, nem pedig személyszállításra, így utasférőhelyekkel nem rendelkeznek.
Szolgálati történelem
A Class 66 mozdonyok széles körben használtak az Egyesült Királyságban, különösen a teherforgalomban. Kiemelkedő teljesítményük és megbízhatóságuk miatt Európa más országaiban is alkalmazták őket, például Németországban, Hollandiában és Lengyelországban. Az Egyesült Királyságon kívüli mozdonyokat különféle módosításokkal látták el, hogy megfeleljenek a helyi szabályozásoknak.
Az idő előrehaladtával a Class 66 mozdonyokat különféle modernizációs programok keretében korszerűsítették, hogy tovább javítsák hatékonyságukat és csökkentsék környezeti terhelésüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely Class 66 mozdony hivatalosan múzeumban vagy nosztalgiajárműként lenne megőrizve. Mivel a legtöbb egység még mindig aktív szolgálatban áll, a megőrzésük csak a jövőben válhat aktuálissá.
Érdekességek és kulturális hatás
A Class 66 mozdonyok „Shed” becenév alatt is ismertek a köznyelvben, mivel formájuk a brit vasutasok szerint egy fészerre emlékeztet. Modellvasúti körökben is népszerűek, több gyártó is készít méretarányos modelleket, amelyek a vasútmodellezők körében kedvelt darabok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |