British Rail Class 66 dízelmozdony

A British Rail Class 66 dízelmozdony a modern vasúti közlekedés elengedhetetlen szereplője, megbízhatósága és sokoldalúsága révén számos teher- és személyszállító vonalon bizonyított.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 66 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, hogy megfeleljen a brit vasúti teherszállítási igényeknek. A mozdonyok gyártása 1998-ban kezdődött, az EMD kanadai gyárában, Londonban, Ontario tartományban. A Class 66 mozdonyok kifejlesztése azért vált szükségessé, mert az Egyesült Királyság vasúti hálózata korszerűsítésre szorult, és a meglévő gépek elavultak.

A Class 66-ot különféle brit vasúttársaságok rendelték meg, köztük a Freightliner, az EWS (English Welsh & Scottish Railway) és más magánoperátorok. Az eredeti gyártási időszak 1998-tól 2015-ig tartott, és összesen több mint 400 példány készült el.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 66 egy dízel-elektrikus mozdony, amelyet a teherszállítási feladatokhoz optimalizáltak.

Hajtásrendszer: Dízel-elektrikus
Teljesítmény: Kb. 3.300 lóerő (2.460 kW)
Tengelyelrendezés: Co-Co
Maximális sebesség: 120 km/h
Hossz: Kb. 21 méter
Magasság: Kb. 3,9 méter
Tömeg: Kb. 130 tonna
Futómű: Hat tengely, mindegyiket külön villanymotor hajtja
Fékrendszer: Légfék
Vezérlés: Elektronikus vezérlésű dízelmotor

A Class 66 mozdonyokat kimondottan a nagyobb tehervonatok vontatására tervezték, nem pedig személyszállításra, így utasférőhelyekkel nem rendelkeznek.

Szolgálati történelem

A Class 66 mozdonyok széles körben használtak az Egyesült Királyságban, különösen a teherforgalomban. Kiemelkedő teljesítményük és megbízhatóságuk miatt Európa más országaiban is alkalmazták őket, például Németországban, Hollandiában és Lengyelországban. Az Egyesült Királyságon kívüli mozdonyokat különféle módosításokkal látták el, hogy megfeleljenek a helyi szabályozásoknak.

Az idő előrehaladtával a Class 66 mozdonyokat különféle modernizációs programok keretében korszerűsítették, hogy tovább javítsák hatékonyságukat és csökkentsék környezeti terhelésüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely Class 66 mozdony hivatalosan múzeumban vagy nosztalgiajárműként lenne megőrizve. Mivel a legtöbb egység még mindig aktív szolgálatban áll, a megőrzésük csak a jövőben válhat aktuálissá.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 66 mozdonyok „Shed” becenév alatt is ismertek a köznyelvben, mivel formájuk a brit vasutasok szerint egy fészerre emlékeztet. Modellvasúti körökben is népszerűek, több gyártó is készít méretarányos modelleket, amelyek a vasútmodellezők körében kedvelt darabok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

British Rail Class 66 Wikipedia oldal