Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 71 elektromos mozdony a brit vasút történetében jelentős szerepet játszott. Az 1958-ban gyártott mozdonyok a British Rail szolgálatában álltak, és az angliai Basingstoke-ban készültek a British Railways számára. A cél az volt, hogy modern, megbízható és hatékony megoldást nyújtsanak a délkeleti vonalak villamosításának korszerűsítése keretében. A projektet részben az a vágy inspirálta, hogy a nagy sebességű személyszállítást és a teherfuvarozást optimalizálják. Összesen 24 darabot gyártottak a mozdonyból, amelyek a villamos vontatás technológiájának élvonalában álltak abban az időszakban.
Technikai jellemzők
A British Rail Class 71 egy elektromos mozdony, amelyet a 750 V DC harmadik sínes rendszer táplált. A mozdony teljesítménye 2,350 lóerő volt, és maximális sebessége elérte a 100 mérföldet óránként (kb. 160 km/h). Tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két hajtott tengely található. A mozdonyok hossza kb. 16,5 méter volt. A vezetőfülke korszerű vezérlőpulttal és kényelmi felszerelésekkel volt ellátva, míg a futómű és a fékrendszer a kor technikai követelményeinek megfelelően készült.
Szolgálati történelem
A British Rail Class 71 mozdonyokat a délkeleti angliai vonalakon, különösen a Londontól a Dover, illetve Folkestone irányába vezető útvonalakon használták. Szerepük elsősorban a személy- és teherszállítás volt, ahol kiváló gyorsulási képességük és megbízhatóságuk miatt kedvelték őket. A Class 71 mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1970-es évek végére, részben az újabb és korszerűbb mozdonyok érkezése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg a British Rail Class 71 mozdonyok közül egy példány maradt meg, amely a Kent & East Sussex Railway múzeumban található. A megőrzött mozdony statikus kiállítási tárgyként tekinthető meg, ami lehetőséget biztosít a látogatók számára, hogy közelebbről is megismerjék ezt a technológiai különlegességet.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Class 71 mozdonyokat időnként „Electra” néven is emlegették a vasúti közösségben.
- Bár nem voltak széles körben elterjedtek, vasúti modellezők körében is népszerűvé váltak, és több modellvasúti gyártó is készített ezekről a mozdonyokról méretarányos másolatokat.
- A mozdonyok szerepeltek néhány brit vasútról szóló dokumentumfilmben, ahol a modernizációs törekvéseket mutatták be.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1958 |
Gyártott darabszám | 24 |
Teljesítmény | 2,350 lóerő |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |