British Rail Class 76 elektromos mozdony

A British Rail Class 76 elektromos mozdony a középkategória úttörője volt az 1950-es évek brit vasútján, kihasználva az elektromos hajtás előnyeit a nehéz teherszállítás során.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 76, más néven EM1, egy elektromos mozdony, amelyet a brit vasutak számára fejlesztettek ki. Az első prototípus 1941-ben készült, azonban a második világháború miatt a teljes gyártás csak később indult be. A mozdonyok gyártását a Metropolitan-Vickers vállalat végezte. Az EM1 típus kifejlesztésének legfőbb oka az volt, hogy kielégítsék a brit vasutak elektromos vontatás iránti igényét, különösen a Pennine hegységen átívelő vonalakon.

A mozdonyok sorozatgyártása 1947 és 1953 között zajlott, és összesen 58 darabot gyártottak belőle. A mozdonyokat kezdetben a London and North Eastern Railway, majd a British Railways használta.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 76 mozdony egy elektromos hajtású jármű, amelyet kifejezetten az angol vasúti viszonyokra terveztek. Az EM1 típusú mozdony tengelyelrendezése Bo+Bo, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik két forgóvázban elosztva.

Teljesítmény: A mozdony maximális teljesítménye körülbelül 1860 lóerő.
Maximális sebesség: A jármű maximális sebessége 120 km/h.
Méretek: A mozdony hossza körülbelül 17 méter.
Fékrendszer: Elektromos fékekkel szerelték fel, emellett rendelkezett pneumatikus fékrendszerrel is.
Vezérlés: Eleinte manuális, majd később modernizált elektromos vezérlőrendszereket alkalmaztak.

Szolgálati történelem

A British Rail Class 76 mozdonyokat főként a Manchester és Sheffield között húzódó Woodhead vonalon használták. Ez a vonal különösen nehéz terepen halad át, így az elektromos vontatás előnyei itt különösen jól érvényesültek. A mozdonyok az 1980-as évek elejéig szolgálatban álltak, amikor a vonalat bezárták, és a mozdonyokat selejtezték.

A mozdonyok nagyrészt teherforgalomban vettek részt, de néhány szerelvényt személyszállításra is használtak. Szerepük kivételes volt a nehéz rakományok szállításában, amely a Woodhead vonal egyik fő funkciója volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class 76 mozdonyok közül sajnos csak egyetlen példány maradt meg mára, amely a National Railway Museum kollekciójában található az Egyesült Királyságban. Ez a példány azonban nem működőképes, de kiállított darabként látogatható.

Érdekességek és kulturális hatás

A British Rail Class 76 mozdonyok nemcsak műszaki megoldásaikkal, hanem külsejükkel is hozzájárultak a brit vasúti kultúra gazdagításához. Az évek során több modellvasúti gyártó is elkészítette a mozdony másait, így a vasút- és modellszeretők körében is népszerűvé vált.

A Class 76 mozdonyok különlegesek voltak azért is, mert ezek voltak az egyik első sorozatgyártott elektromos mozdonyok az Egyesült Királyságban, ami új korszakot nyitott a brit vasúti közlekedésben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

British Rail Class 76 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google