Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class 80 elektromos mozdony a brit vasút fejlődésének egy fontos lépcsőfoka volt. Az 1958-ban gyártott mozdonyt a British Railways fejlesztette ki, hogy kielégítse a növekvő igényt az elektromos vontatás iránt. A típus kifejlesztésének célja az elektromos vonalakon történő hatékonyabb szállítás biztosítása volt. Mivel a projekt kísérleti jellegű volt, csak egyetlen példány készült belőle. A fő megrendelő a British Railways volt, és a mozdony gyártására az angliai Doncaster Works-ben került sor.
Technikai jellemzők
A Class 80 mozdony villamos hajtásrendszerrel rendelkezett, amely korszakának egyik legmodernebb technológiáját képviselte. A jármű teljesítményét és hatékonyságát a villamos áram biztosította, amely lehetővé tette a gyors és zökkenőmentes közlekedést. Az elektromos mozdony hajtásának köszönhetően alacsonyabb volt a környezeti terhelése a gőzmozdonnyal összehasonlítva. Az ilyen típusú mozdonyok tengelyelrendezése 1Co-Co1 volt, ami a vasúti szakzsargonban azt jelenti, hogy egy vezetőtengely és három hajtott tengely található mindkét forgóvázon.
- Teljesítmény: Meghaladta az 1900 lóerőt
- Maximális sebesség: Körülbelül 100 km/h
- Hossz: 17 830 mm
- Súly: 109 tonna
- Feszültség: 25 kV AC, 50 Hz
Szolgálati történelem
A British Rail Class 80 mozdonyt főként az Egyesült Királyságban használták, különösen az elektromos vasútvonalakon. A mozdony kísérleti jellegének köszönhetően fontos szerepet játszott az elektromos vonatok jövőbeli fejlesztéseiben. Bár a mozdony sikeresen szerepelt, a technológia gyors fejlődése miatt nem került sor további gyártására. Végül 1968-ban vonták ki a forgalomból, és a projekt tapasztalatai hozzájárultak a későbbi mozdonyok tervezéséhez.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a British Rail Class 80 egyetlen példánya nem maradt fenn megőrzésre. A mozdony leszerelése és bontása során nem került múzeumba vagy kiállításra. Ennek ellenére emléke és technológiai hozzájárulása tovább él a vasúttörténetben.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a British Rail Class 80 nem vált széles körben ismertté, technikai újításai és kísérleti jellege miatt a vasúttörténet fontos része. A mozdony modellezése nem terjedt el a modellvasúti piacon, de a vasutak rajongói és történészei számára egyedi és különleges példaként maradt meg. Kulturális hatása főként a brit vasúti technológia fejlődésében érezhető.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1958 |
Gyártó | British Railways |
Tengelyelrendezés | 1Co-Co1 |
Teljesítmény | 1900 lóerő felett |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 17 830 mm |
Súly | 109 tonna |
Feszültség | 25 kV AC, 50 Hz |