British Rail Class 92 elektromos mozdony

A British Rail Class 92 elektromos mozdonyok a Csatorna-alagúton átívelő vonalakon való használatra tervezték, lehetővé téve a hatékony áruszállítást az Egyesült Királyság és Európa között.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class 92 elektromos mozdonyokat kifejezetten az Eurotunnel projekt részeként fejlesztették ki, amely a Nagy-Britannia és Franciaország közti vasúti közlekedést hivatott biztosítani a Csatorna-alagúton keresztül. A mozdonyok fejlesztése a ’90-es évek elején kezdődött, amikor a nemzetközi vasúti közlekedés integrációja volt a cél. A Class 92-t a Brush Traction és a spanyolországi GEC-Alstom gyártotta. A gyártási időszak 1993-ban kezdődött, és az összesen 46 darab mozdonyt a brit Network Rail, illetve a Railfreight Logistics számára rendelték meg.

Technikai jellemzők

A British Rail Class 92 egy kétáramnemű elektromos mozdony, amelyet úgy terveztek, hogy képes legyen különböző feszültségű elektromos rendszereken működni. Főként 25 kV AC 50 Hz és 750 V DC feszültséggel üzemel. A mozdony teljesítménye 5000 kW, és maximális sebessége 140 km/h. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét futóműve három meghajtott tengellyel rendelkezik.

  • Méretek: hosszúsága 21,34 méter, magassága 3,91 méter.
  • A mozdony futóműveket és fejlett fékrendszereket alkalmaz a biztonságos és hatékony üzemelés érdekében.

Szolgálati történelem

A Class 92 mozdonyokat elsősorban a Nagy-Britannia és kontinens közötti áruszállításban alkalmazták, de alkalmasak személyszállító vonatok vontatására is. A mozdonyokat a brit vasúti hálózat egész területén széles körben használták. A kezdeti üzembe helyezést követően a mozdonyok különböző európai vasúttársaságok tulajdonába kerültek, ezzel bővítve a szolgálati területüket. A Class 92 mozdonyok a mai napig szolgálatban állnak, számos modernizáción és újításokon estek át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely Class 92 mozdonyt múzeumban megőrizték volna. Az összes megépített példány még mindig üzemben van vagy tartalékként áll rendelkezésre.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class 92 mozdonyok különösen ismertek arról, hogy képesek a Csatorna-alagútban is közlekedni, ami különleges helyzetet biztosít számukra Európa vasúti gépeinek világában. A mozdonyok népszerűek a modellvasút-rajongók körében, számos gyártó készítette el a Class 92 modelljét különböző léptékekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 5000 kW
Maximális sebesség 140 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co
Hosszúság 21,34 m
Magasság 3,91 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_92