British Rail Class D16/1 dízelmozdony

A British Rail Class D16/1 dízelmozdony az 1940-es évek végén jelent meg, és igazi úttörővé vált a brit vasúti dízeltechnológia fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class D16/1 dízelmozdony a brit vasúti közlekedés történetében fontos szerepet játszott a dízeltechnológia korai adaptációjában. A mozdonyt a London, Midland and Scottish Railway (LMS) fejlesztette ki, hogy kiváltsa a hagyományos gőzmozdonyokat és csökkentse az üzemeltetési költségeket. Az első példány 1947-ben készült el, és a dízelkorszak csúcsán, az 1946 és 1969 közötti időszak elején jelent meg.

Az LMS gyártásáért felelős üzem a fényes jövőt látott a dízelmeghajtásban, és ez ösztönözte a Class D16/1 megalkotását. Bár mindössze egyetlen példány készült belőle, fontos lépést jelentett a dízelmozdonyok jövőbeni fejlesztése felé.

Technikai jellemzők

A British Rail Class D16/1 dízelmozdony tervezésekor a fő cél a gőzmozdonyok hatékonyabb diesel alternatívája volt. A mozdony hossza körülbelül 20 méter volt, és a tengelyelrendezése Co-Co, ami hat tengelyt jelentett összesen, mindegyik hajtott.

A mozdony dízel-elektromos meghajtással rendelkezett, ami azt jelentette, hogy a dízelmotor generátorokat hajtott, amelyek elektromos áramot termeltek a villanymotorok számára. Ez a rendszer hatékonyabb üzemanyag-felhasználást és jobb irányíthatóságot biztosított. A maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami akkoriban figyelemreméltónak számított.

Szolgálati történelem

A Class D16/1 a brit vasúthálózaton lett üzembe helyezve az LMS és később a British Railways által. Az üzemben töltött évek alatt a mozdony különböző típusú vonatok, beleértve személy- és tehervonatok, vontatására is használták. Annak ellenére, hogy csak egyetlen példány készült belőle, fontos tesztalanyként szolgált a dízelmozdonyok későbbi modelljei számára.

A mozdony végül 1963-ban került kivonásra, mivel a következő dízelgenerációk már hatékonyabbak voltak, és kiszorították a korai modelleket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a British Rail Class D16/1 dízelmozdony nem maradt fenn a történelem számára. A kivonását követően nem került megőrzésre, így ma már nem tekinthető meg semmilyen múzeumban vagy nosztalgia vonaton.

Érdekességek és kulturális hatás

A Class D16/1 mint a brit vasúttörténet egyik korai dízelmozdony-prototípusa inkább szakmai körökben vált ismertté, mintsem a széles közönség körében. Modellvasúti elterjedtsége csekély, bár a vasúti rajongók számára emlékezetes maradt. Az efféle mozdonyok hozzájárultak a dízel technológia későbbi népszerűségéhez és a gőzmozdonyok háttérbe szorításához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 100 km/h
Gyártási év 1947

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_D16/1

Képek

Források: Wikipédia, Google